Tijdens dit programma kijken we naar de historische en koloniale rol van kennisproductie bij het institutionaliseren van racisme. Want wat was bijvoorbeeld de rol van onderzoek en de universiteit bij het kolonialisme? En op welke manieren hebben westerse kennis instellingen bijgedragen aan de vernietiging en de-legitimering van niet-westerse en inheemse kennissystemen? Wat is kennis eigenlijk? Wie produceert kennis? En voor wie en of wat wordt deze kennis geproduceerd? Een kritisch dialoog over de doorwerking van deze geschiedenis en onderliggende ethiek van westerse kennisproductie. Ten slotte zullen we kijken naar nieuwe perspectieven en waarden die kunnen bijdragen aan dekolonisatie en herstel van westerse kennissystemen.
Aminata Cairo:
Geboren en getogen in Nederland met Surinaamse ouders, vertrok Aminata Cairo als jongvolwassene naar de Verenigde Staten om te studeren. Ze behaalde een masterdiploma in klinische psychologie en een Ph.D. in medische antropologie. Als internationale vrouw van kleur heeft ze uit de eerste hand de uitdagingen van diversiteit en inclusie ervaren. Tegenwoordig werkt ze als adviseur Diversiteit en Inclusie, na jarenlang bij verschillende onderwijsinstellingen te hebben gewerkt. In haar toegepaste antropologische werk met studenten en maatschappelijke organisaties heeft ze er voortdurend naar gestreefd om inclusie te bevorderen, zowel op academisch als op gemeenschapsniveau. Aminata ontving in 2013 de Martin Luther King Jr. Humanitarian Award aan de Southern Illinois University Edwardsville voor haar inspanningen. In 2016 ontving ze de Ere-Orde van de Palm, een staatsonderscheiding van de regering van Suriname voor haar bijdrage aan de cultuur.
Sandew Hira:
Sandew Hira, schrijversnaam Dew Baboeram, is een onafhankelijke wetenschapper en activist. Hij studeerde economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 1982 publiceerde hij zijn eerste boek over de geschiedenis van de strijd tegen kolonialisme in Suriname van 1630-1940. Sindsdien heeft hij vele boeken en talrijke artikelen over geschiedenis en rassenverhoudingen gepubliceerd. Hira is directeur van het Internationaal Instituut for Scientific Research in Den Haag. Hij is co-redacteur van de boekenreeks Decolonizing The Mind samen met Prof. Stephen Small (University of California-Berkeley) en gastdocent aan de Anton de Kom Universiteit van Suriname in theorieën over ontwikkeling. Hira heeft als gastdocent bijgedragen aan conferenties in Nederland, België, Portugal, Frankrijk, Spanje, Curaçao, Suriname, USA, Mauritius en het VK. Hira schrijft momenteel een studie getiteld Decolonizing The Mind – Imagining a New World Civilization: a Fundamental Critique of Scientific Colonialism and Another Discourse of Liberation.
Max Arto de Ploeg:
Max Arto de Ploeg is community builder, grassroot organisator en spreker. Als organisator was hij oprichter en programmacoördinator van de Decolonial School in Amsterdam (periode maart-juni 2016). Tevens was hij één van de protagonisten en organisatoren van de studentenbewegingen die zich heeft ingezet voor dekolonisatie van de universiteit (periode 2015-2016). Na en tijdens de bezetting van het Maagdenhuis (2015) was hij betrokken bij het opzetten van de commissie diversiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Daar heeft hij tijdens het onderzoek van de diversiteit’s commissie (2016-2017) als student-assistent en coördinator voor Gloria Wekker gewerkt. Momenteel werkt Max als part-time als programmamaker voor een Inclusieve Stad voor Pakhuis de Zwijger en is hij oa projectleider van de Week Tegen Racisme en Century of Indigenous Liberation. Daarnaast doceert hij over Racisme en kolonialisme bij het IES-Abroad Amsterdam en is hij mede-oprichter van Aralez een pan-dekoloniaal netwerk in Amsterdam.
On the basis of direct experience in the Dutch university system, the author analyses the ways in which knowledge about ethnic minorities—so-called “minority research”—has been hegemonized by dominant elites who view minorities as problem populations and seek to manage minority problems in such a way as to minimize them and never question their own domination nor the historical heritage of colonialism and slavery
Times Higher Education World University Rankings data reveal the best ancient institutions
Aan de Nederlandse universiteiten werken acht allochtone hoogleraren, minder dan een procent van het totaal. "Wetenschappers vormen een front van 'ons- soort-mensen'."
Nieuw onderzoek naar de Atlantische slavenhandel toont dat de impact op de Nederlandse economie allerminst marginaal was. Een mijlpaal volgens onderzoekers. En belangrijk: zonder activisten was dit niet onderzocht.
In October 2019, Linda Tuhiwai Smith, Professor of indigenous education at the University of Waikato, New Zealand gave the Sociological Review Annual Lecture in London. This marked twenty years since the publication of her book Decolonizing Methodologies. This pathbreaking volume presented a significant challenge to the ways in which imperialism was embedded in the production of knowledge through social science research.
If the world were mapped according to how many scientific research papers each country produced, it would take on a rather bizarre, uneven appearance. The Northern hemisphere would balloon beyond recognition. The global south, including Africa, would effectively melt off the map.
The Dutch extractive industry of dialogue on diversity is a political economy whereby precarious students and staff (of colour) receive an endless number of kind institutional invitations to educate white people, for free, so that white people can do the jobs they are paid to do. The affective economy of this industry centres on white benevolence and the expectation of gratitude on the part of precarious people (of colour) towards white professionals for receiving such kind invitations to “have a voice” in the “dialogue.”
This article is inspired by Enrique Dussel's historical and philosophical work on Cartesian philosophy and the conquest of the Americas. It discusses the epistemic racism/sexism that is foundational to the knowledge structures of the Westernized University. The article proposes that the epistemic privilege of Western Man in Westernized Universities' structures of knowledge, is the result of four genocides/epistemicides in the long 16th century
lecture about Diverse knowledge systems, eurocentrism and epistemicide. Movements and protest for decolonization of universities and the tensions between diversity/ inclusion and decolonization