Op 21 september 2020 ondertekenden negen Amsterdamse onderwijsinstellingen het Amsterdams akkoord voor divers, inclusief en maatschappelijk betrokken vervolgonderwijs. Ondanks corona hebben de instellingen het afgelopen jaar ieder stappen gemaakt om een toegankelijke plek te worden waar al hun studenten, docenten en andere medewerkers zich thuis voelen. In sommige gevallen gaat dat heel goed, op andere momenten blijkt de realiteit weerbarstig. Tijdens dit jaarlijkse moment gaan studenten, onderzoekers en bestuurders met elkaar in gesprek. Waar is het afgelopen jaar aan gewerkt? Wat lukt er wel en wat gaat nog moeilijk? Waar moeten de prioriteiten liggen de komende tijd en hoe verhouden de instellingen zich tot maatschappelijke ontwikkelingen in stad en land? Luister en praat mee tijdens het programma en de drankjes erna!

Door de huidige Corona-maatregelen is dit programma gratis & online te bekijken via onze LIVECAST. Reserveer snel om toegang te krijgen tot de live uitzending van dit programma.
Betrokken instellingen

Tijdens dit middagprogramma gaan we onder leiding van moderator Dionne Abdoelhafiezkhan in gesprek over hoe inclusie verder te bevorderen op verschillende Amsterdamse onderwijsinstellingen.

Wat gaan we doen?

  • We openen met een performance door studenten van het Conservatorium van Amsterdam, AHK.
  • Daarna horen we Maggie Feng en Thea van Schoot over het ondertekende akkoord en het belang ervan. Dit is ook het moment dat Arno Geurtsen namens ROC TOP het akkoord als tiende instelling ondertekent.
  • Vervolgens schuiven Jopie Nooren, Shivan Shazad, Annet Lekkerkerker en Machteld de Jong aan om het te hebben over de bestuurlijke implementatie van inclusie, diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid. Waar begin je? Wat is het belang van data? En ook, waarom lukt het soms nog niet?
  • We onderbreken het inhoudelijke programma voor een intermezzo verzorgd door Studenten Docent Dans van de Academie voor Theater en Dans, AHK.
  • Dan volgt een gesprek over het dekoloniseren van het Amsterdamse vervolgonderwijs met onder andere Danny Soekarnsingh, Isabelle Britto en Nagaré Willemsen. Hoe kunnen instellingen in allerlei verschillende opzichten context bieden aan, en rekenschap geven van, hun eigen koloniale geschiedenis?
  • Tot slot horen we verschillende studenten, onder andere Diana Bachour en Natali Azar, over door hen geïnitieerde projecten of onderzoeken.
  • Voor er ruimte is om na te praten met andere aanwezigen en een drankje, sluiten we het programma af met opnieuw een performance. Dit keer door een jazz trio, ook afkomstig van het Conservatorium van Amsterdam, AHK.

Tijdens het programma is er ruimte voor vragen uit het publiek, thuis en vanuit de zaal. De voertaal zal (voornamelijk) Nederlands zijn, maar er wordt live ondertiteld naar het Engels.

Tijdlijn
15:30

Inloop

16:00

Start inhoudelijk programma

18:00

Einde programma, drankjes achteraf

Dit programma is ontwikkeld door
Julia Muller
Programmamaker Onderwijs, Femcity en Inclusieve Stad
In samenwerking met