In de nieuwe programmareeks ‘Amsterdamse Iconen’ ontvangen we elke editie een bijzondere Amsterdammer waarmee we in gesprek gaan over diens werk, leven en band met Amsterdam. Met trots presenteren we ons eerste Amsterdams Icoon: comedian, presentator & acteur Howard Komproe. Bekend van onder andere Comedytrain, Fresh Wagon, LULverhalen, de onelinershow Padoem Patsss, zijn online serie Komproeven en de gelijknamige columnreeks in het NRC waarin hij zijn culinaire vraagtekens zet bij gerechten als de roti-kroket of couscous in blik. Momenteel repeteert hij voor het theaterstuk The Story of Travis die dit voorjaar in première gaat. Tijd voor een goed gesprek met deze creatieve en ondernemende Amsterdammer!
Let op: dit programma begint om 19:30u i.p.v. 20u (zoals eerder gecommuniceerd).
Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in onze zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken of via ons YouTube-kanaal.

Over Howard Komproe

Hij verhuisde op zijn 18e van Hoenderloo naar Amsterdam, waar hij al snel zijn weg als comedian vond. Door een toevallige ontmoeting in een supermarkt in de Jordaan kwam hij bij Comedytrain terecht. Sindsdien is hij niet meer weg te denken als comedian uit de Amsterdamse en Nederlandse theaters: van Fresh Wagon dat hij eind jaren ‘90 oprichtte met andere jonge Comedytrainleden tot de LULverhalen die hij in 2012 presenteerde als tegenhanger van de Vagina Monologen.

Daarnaast doet hij nog veel meer: hij geeft workshops, werkt voor radio- en tv, schreef het boek ‘De grens van de grap’, speelde Pontius Pilatus in tv spektakel The Passion in 2016, bedacht De Onelinershow Padoem Patsss op de NPO en ontwikkelde tijdens de coronapandemie de online-serie Komproeven. Hierin vergelijkt hij traditionele gerechten met de kant-en-klaar variant. Inmiddels is dit online zo’n succes dat het ook wekelijks in column-versie in het NRC verschijnt.

Momenteel repeteert hij voor de The Story of Travis, een nieuwe toneeltekst geïnspireerd door de Broadway klassieker A Raisin in the Sun van Lorraine Hansberry uit 1959. Over het belang van het hebben van dromen, het laten gelden van je stem in een wereld die niet voor jou lijkt ingericht en het vinden van een thuis. Dit voorjaar gaat het stuk in premiére.