Over Howard Komproe
Hij verhuisde op zijn 18e van Hoenderloo naar Amsterdam, waar hij al snel zijn weg als comedian vond. Door een toevallige ontmoeting in een supermarkt in de Jordaan kwam hij bij Comedytrain terecht. Sindsdien is hij niet meer weg te denken als comedian uit de Amsterdamse en Nederlandse theaters: van Fresh Wagon dat hij eind jaren ‘90 oprichtte met andere jonge Comedytrainleden tot de LULverhalen die hij in 2012 presenteerde als tegenhanger van de Vagina Monologen.
Daarnaast doet hij nog veel meer: hij geeft workshops, werkt voor radio- en tv, schreef het boek ‘De grens van de grap’, speelde Pontius Pilatus in tv spektakel The Passion in 2016, bedacht De Onelinershow Padoem Patsss op de NPO en ontwikkelde tijdens de coronapandemie de online-serie Komproeven. Hierin vergelijkt hij traditionele gerechten met de kant-en-klaar variant. Inmiddels is dit online zo’n succes dat het ook wekelijks in column-versie in het NRC verschijnt.
Momenteel repeteert hij voor de The Story of Travis, een nieuwe toneeltekst geïnspireerd door de Broadway klassieker A Raisin in the Sun van Lorraine Hansberry uit 1959. Over het belang van het hebben van dromen, het laten gelden van je stem in een wereld die niet voor jou lijkt ingericht en het vinden van een thuis. Dit voorjaar gaat het stuk in premiére.
Howard Komproe kwam naar Amsterdam en vond zijn weg als comedian. Nu woont hij in Nieuw-West. ‘Almere light: nieuwbouw, zielloos, er is niets. Toch vind ik het een fijne plek.’ >>
De show waar je de allerbeste oneliners hoort, gemaakt door ombetwiste professionals. Want een goede oneliner maken is een vak. Of toch niet? Een programma over humor, taal en performance.
Heb jij culinaire vraagtekens bij een bepaald gerecht of product? Ik ga het proeven en laat je weten hoe & wat in de serie KOMPROEVEN! Zo hebben we al de roti-kroket, couscous uit blik snert op Bali getest! >>
Comedian Howard Komproe proeft varianten op bestaande gerechten. Vierkante frikandellen, eten zonder kip bij een vegan tasting, harira, gin met een echo van madame Jeanette en veel meer. In zijn columns in NRC elke keer een ander gerecht >>