Vlees zonder dier, melk zonder koe, functionele voeding, boodschappen bezorgservice binnen 10 minuten en digitaal dineren. We zitten midden in een enorme voedseltransitie die het gebruik van onze bestaande grondstoffen, productietechnieken en (culinaire) gewoontes op de proef stelt. We zijn massaal op zoek naar duurzamere, eerlijkere en gezondere alternatieven voor een betere wereld. Maar ook naar nog meer gemak, personalisering, beleving en digitalisering. Deze veranderingen zullen de supermarkt zoals we het nu kennen drastisch veranderen. Bestaat ‘de supermarkt’ zoals we het kennen nog wel over 30 jaar? Als het gros van de boodschappen thuis bezorgd wordt, wat zoeken we dan in een fysieke supermarkt? Welke functie(s) heeft een fysieke supermarkt in 2050? Hoe zien ze er dan uit, en wat is er dan nog te koop?
Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit?
Dit programma is zowel fysiek als live online te volgen. Kies bij jouw reservering tussen een fysieke plek in de zaal of een online livecast reservering.
Met in dit programma onder anderen
Chloé Rutzerveld
Food designer, curator Embassy of Food
Merle Bergers
Ontwerper
Lisa Mandemaker
Ontwerper en toekomstonderzoeker bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek
Koen Venema
Hoogleraar Humane Biologie & Beneficial Microbes Consultancy
Miguel Bruns Alonso
Theme Lead Interactive Materiality, Future Everyday Group, Industrial Design TU/e
Alessandro Guglielmi
Product Manager Albert Heijn
In 2022 gaat de Embassy of Food door met het thema de ‘Supermarkt van de Toekomst’, maar kijken ze iets verder de toekomst in naar het jaar 2050. In de vorm van een Embassy Lab werken ze met ontwerpers, studenten en partners samen aan dit onderwerp vanuit een breder perspectief. Thema’s die hierbij centraal staan zijn ‘data’, ‘de fysieke supermarkt in 2050 en ‘nieuwe supermarktrituelen en sociale aspecten’. Gezamenlijk werken ze toe naar een interactieve tentoonstelling tijdens Dutch Design Week 2022 (DDW22) waarbij beleving, verwondering en bewustwording centraal staan.