Vlees zonder dier, melk zonder koe, functionele voeding, boodschappen bezorgservice binnen 10 minuten en digitaal dineren. We zitten midden in een enorme voedseltransitie die het gebruik van onze bestaande grondstoffen, productietechnieken en (culinaire) gewoontes op de proef stelt. We zijn massaal op zoek naar duurzamere, eerlijkere en gezondere alternatieven voor een betere wereld. Maar ook naar nog meer gemak, personalisering, beleving en digitalisering. Deze veranderingen zullen de supermarkt zoals we het nu kennen drastisch veranderen. Bestaat ‘de supermarkt’ zoals we het kennen nog wel over 30 jaar? Als het gros van de boodschappen thuis bezorgd wordt, wat zoeken we dan in een fysieke supermarkt? Welke functie(s) heeft een fysieke supermarkt in 2050? Hoe zien ze er dan uit, en wat is er dan nog te koop?

Dit programma is zowel fysiek als live online te volgen. Kies bij jouw reservering tussen een fysieke plek in de zaal of een online livecast reservering.

De supermarkt is een fascinerende plek; waar mensen vanuit de hele samenleving bij elkaar komen, waar nieuwe producten worden geïntroduceerd, en waar wordt geëxperimenteerd met verpakkingsmaterialen, het beïnvloeden van koopgedrag en methoden om voedselverspilling tegen te gaan. Het is een invloedrijke plek waar wij als consument elke dag richting geven aan hoe de toekomst eruit komt te zien door wat wij in ons boodschappenmandje stoppen. Ook al hebben we dat zelf niet altijd door. Supermarkten, zoals Albert Heijn, zijn op weg om van supermarkt te veranderen in een Food Tech bedrijf, waarbij technologie, digitalisering en (persoonlijke) data essentieel zijn.

In 2022 gaat de Embassy of Food door met het thema de ‘Supermarkt van de Toekomst’, maar kijken ze iets verder de toekomst in naar het jaar 2050. In de vorm van een Embassy Lab werken ze met ontwerpers, studenten en partners samen aan dit onderwerp vanuit een breder perspectief. Thema’s die hierbij centraal staan zijn ‘data’, ‘de fysieke supermarkt in 2050 en ‘nieuwe supermarktrituelen en sociale aspecten’. Gezamenlijk werken ze toe naar een interactieve tentoonstelling tijdens Dutch Design Week 2022 (DDW22) waarbij beleving, verwondering en bewustwording centraal staan.

Met Embassy curator Chloé Rutzerveld, ontwerpers Lisa Mandemaker en Merle Bergers en diverse Embassy partners en experts spreken we op 31 maart in Pakhuis de Zwijger over het lopende Embassy Lab, de supermarkt van de toekomst en hoe ontwerp kan bijdragen aan deze transitie.

In deze WDE Talk blikken we samen met Embassy curator Chloé Rutzerveld, verschillende partners en ontwerpers, terug op de projecten van de Embassy. Wat heeft de supermarkt van de toekomst bij hen losgemaakt? En wat zijn de plannen voor volgend jaar?

Rondleiding Chloé Rutzerfeld door de Embassy of Food

Partners

Dit programma is ontwikkeld door
In samenwerking met
ProgrammareeksWorld Design Embassies

World Design Embassies, een programma van Dutch Design Foundation, zet ontwerpkracht in bij het ontwikkelen van nieuwe vergezichten en concrete oplossingsrichtingen voor maatschappelijke uitdagingen. Met allianties van partners werken we in ambassades van de toekomst aan thema’s als gezondheid, veiligheid, mobiliteit, duurzaamheid en inclusiviteit. World Design Embassies is een jaarrond programma met een hoogtepunt tijdens Dutch Design Week. Binnen deze reeks WDE Talks bekijken we samen met de ontwerpers, experts en partners van World Design Embassies de wereld van morgen en onderzoeken we de rol van design in het ontwikkelen van deze nieuwe vergezichten.