Wist je dat ons brein eeuwenlang is geëvolueerd tot een systeem dat dopamine vrijgeeft bij betekenisvolle beloningen, zoals jagen, bessen plukken en echte menselijke verbinding? Dopamine en adrenaline reguleerden van oudsher onze focus en motivatie zodat we snel konden reageren op gevaar en kansen. Maar in onze snelle digitale wereld wordt dopamine op bestelling geleverd: likes, swipes en comments. Onderzoek laat zien dat technologie onze hersenen chemisch verandert. Is die dorst naar dopamine, wat ooit een lifesaver was, nu een valkuil geworden?
Tijdens de workshop nemen we je mee in verschillende dopamine dilemma’s. In dit open gesprek ben jij als deelnemer de ervaringsdeskundige. Geïnspireerd door verschillende gespreksmethodes streven we naar een respectvolle ruimte waar ieders ervaring of perspectief gehoord wordt. Samen met experts uit de neurocognotieve wetenschap, de fashion- en branding sector en het sjamanisme zoeken we naar nieuwe inzichten en creëren we verbinding.
Vanwege de gekozen gespreksvorm is het aantal plekken beperkt, dus meld je snel aan voor een gratis plek tijdens deze workshop!




Willa Stoutenbeek, is een ervaren strategisch denker en spreker met 20 jaar expertise in branding, communicatie en impactgedreven ondernemerschap. Haar drijfveer voor verandering ontstond in 2010, toen het denimbedrijf waar ze werkte failliet ging en haar professionele leven volledig op zijn kop werd gezet. Dit gaf haar de kans om terug te kijken, zichzelf en haar werk kritisch te onderzoeken, en haar bijdrage aan de wereld opnieuw vorm te geven. Als intersectioneel milieuactivist en voorvechter van klimaatrechtvaardigheid richt ze zich op duurzaamheid, inclusie en systeemverandering.
Eveline Crone, ook wel bekend als ‘de puberprofessor’, is een vooraanstaande hoogleraar ontwikkelingsneurowetenschap aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar onderzoek legt verbanden tussen het ontstaan van patronen in menselijk denken en gedrag en de ontwikkeling van het brein. Recentelijk publiceerde ze het boek ‘Een dag in ons brein’, waarin ze met behulp van storytelling de ontwikkeling van de hersenen beschrijft, van baby tot oudere. Sinds ongeveer vijf jaar zet ze haar wetenschappelijke expertise ook in voor maatschappelijke vraagstukken in Rotterdam, waarbij ze bruggen slaat tussen onderzoek en de praktijk.
Navaya Real Castillo, is facilitator, docent, sjamaan en gedragswetenschapper, met meer dan zestien jaar ervaring binnen het veld van persoonlijke ontwikkeling, heling en bewustwording. Haar expertise is integratie van epigenetica, intergenerationeel trauma en rijkdom, burn-out, verslavingsproblematiek en herstel na misbruik. Gedurende haar loopbaan heeft ze gewerkt voor jeugdzorg, verslavingszorg, het speciaal onderwijs (cluster 4) en als start-up coach binnen een ondernemersbroedplaats. De afgelopen zes jaar runt zij haar eigen praktijk, gebaseerd op een door haar eigen ontwikkelde methodiek, met als missie heling toegankelijk en haalbaar te maken. Zo helpt ze mensen zich bewust te worden van hun eigen kracht. Haar nuchtere aanpak en lichte, humorvolle toon maken het proces begrijpelijk en voelbaar.
Over de moderator
Maaike Muis (Van Langen) is podcastmaker, moderator en presentator met een grote liefde voor kunst en cultuur. Met een achtergrond in theaterwetenschappen richt ze zich op publieksbeleving en gebruikt ze haar verwondering als instrument om mensen nét even anders naar een onderwerp te laten kijken. Eerder werkte ze als cultuurredacteur voor toonaangevende televisieprogramma’s als De Wereld Draait Door en 24 uur met… Op 29-jarige leeftijd werd ze artistiek leider van haar eigen Circusstad Festival in Rotterdam. Tegenwoordig maakt ze podcasts en audiotours, modereert gesprekken en coacht creatieve professionals.
The fishbowl methode is a strategy for organizing medium- to large-group discussions. Students are separated into two groups with an inner and outer circle. The inner circle represents the fish bowl.
Young people with internet addiction experience changes in their brain chemistry which could lead to more addictive behaviours, research suggests.
Een oproep om de negatieve impact van schermgebruik en sociale media op kinderen en adolescenten daadkrachtig aan te pakken.