In een wereld waar constant beelden gecreëerd worden lijk je wel gek als je vier jaar aan een film besteed. Film- en documentairemakers Jasmijn Schrofer & Biserka Šuran deden dit wel. Tijdens de interactieve filmavond ‘Grote Dromen Korte Films’ kom je erachter hoe ze van een abstract idee over lichtvervuiling en identiteit tot een filmische documentaire zijn gekomen. Aan de hand van hun laatste films nemen de makers je mee op een inspirerende reis naar een van de donkerste en droogste gebieden in Kenia waar ‘Birth of Light’ zich afspeelt. In ‘Scènes met mijn vader’ dalen we af naar jeugdherinneringen van een land dat niet meer bestaat, voormalig Joegoslavië.
Birth of Light – bekijk hier de trailer
Al eeuwenlang leeft het Samburu-volk, een nomadische stam in het noorden van Kenia, op het ritme van de zon en de maan. De dag gevuld met licht wordt gebruikt voor het hoeden van geiten en kamelen, het verzamelen van water en het zoeken naar brandhout. Terwijl de donkere nachten worden gebruikt voor jagen, koken, sociale gewoonten en rituelen. Met de komst van elektriciteit staat deze traditionele manier van leven op een keerpunt. Terwijl het maanlicht langzaam naar de achtergrond verdwijnt en kunstlicht de sterrennachten vertroebelt, laat ‘Birth of Light’ zien hoe onvermijdelijk globalisering en modernisering is, zelfs in het donkerste deel van de wereld.
Scènes met mijn vader – bekijk hier de trailer
In ‘Scènes met mijn vader’ neemt filmmaker Biserka Šuran haar vader mee op een ’trip down memory lane’ waarin ze scènes uit hun geboorteland, voormalig Joegoslavië, doet herleven. Herinneringen worden weerspiegeld in filmische decorsets waarin ze in gesprek gaan over nationaliteit, identiteit, liefde, dromen en spijt. Terwijl herinneringen weer boven komen, geven liefdesbrieven, archiefmateriaal en inzichten van familieleden het publiek een persoonlijk verslag van de beproevingen die een familie doormaakt wanneer ze gedwongen worden hun thuisland te verlaten. Deze symbolische roadtrip heelt therapeutisch wonden uit het verleden, terwijl de regisseur en dochter Biserka ruimte creëert om zich te verhouden tot de ervaring van haar vader en de onvermijdelijke keuzes. Het resultaat is een inspirerend gesprek dat veel kijkers wellicht graag met een ouder zou willen voeren.
Over de makers
Jasmijn Schrofer (1992) studeerde in 2016 af van de Nederlandse Film Academie, richting Regie Documentaire. Haar eindexamenfilm ‘TARIKAT’ is tienmaal bekroond met o.a. de VPRO documentaire prijs, Sheffield short doc Audience Award en de Wildcard. TARIKAT werd daarna een Vimeo Staff Pick. Als er al een etiket op haar films moet, zou er ‘experiment’ of ‘visuele poëzie’ op staan. Woorden die precies dat zeggen waar ze tekortschieten. Zo creëert Jasmijn een unieke vormentaal om haar onderwerpen te verbeelden, zoals het loskomen van je ouders in haar dansfilm UNFOLD, het verdwijnen van de duisternis in documentaire Birth of Light, zelf-euthanasie in PRAKTIESE ZAKEN, het ego in TARIKAT en de behoefte achter de partydrugs in AFTER. Haar Chinees-Amerikaans en Nederlandse achtergrond geven haar een uniek perspectief op de wereld als verhalenverteller, dat doet ze ook met voedsel. Educatie in diversiteit en inclusie zijn belangrijke onderwerpen voor haar.
Biserka Šuran (Joegoslavië, 1989) is een Nederlands-Kroatische filmregisseur uit Amsterdam. Haar eerste documentaire Uit Liefde is een film over huiselijk geweld onder mannen, die haar naar de Nederlandse Filmacademie bracht. In 2015 studeerde ze af als documentaire regisseur met de korte film Allez, Viens!, die op verschillende nationale en internationale festivals is vertoond. In 2018 begon ze met het ontwikkelen van Scènes met mijn vader binnen de IDFA & NPO-fonds workshop. Scènes met mijn vader heeft in november 2022 zijn wereldpremière beleefd op het IDFA binnen de ‘Envision Competitie’ en won de prijs voor beste documentaire op het Trieste Film Festival in Italië.