De markt is het sociale hart van de buurt. Het is een plek voor ontmoeting, gezond en divers eten, een inclusieve plek voor alle portemonnees, een broedplaats voor lokaal ondernemerschap en bij uitstek dé plek om de cultuur en identiteit van een buurt te beleven. Beleving is er cruciaal, maar hoe bereik je dit terwijl je ook voorziet in de behoeftes van de lokale gemeenschap? En hoe waarborg je de identiteit van een stad of buurt terwijl je ook ruimte creëert voor internationale allure? Met deze vragen gaan wij aan de slag in de tweedelige reeks ‘Making Places’ We nemen hiervoor de foodhal als uitgangspunt en gaan binnen de thema’s prijs/ kwaliteit, inclusiviteit, ondernemerschap en leefbaarheid het gesprek aan met ervaringsdeskundigen en met elkaar.

Tijdens de tweede avond van de deze reeks kijken we naar het grotere geheel: Wat is de impact van een markt op de leefbaarheid van een buurt en/of stad? De markt is bij uitstek een ontmoetingsplek, maar waar moet je op letten bij het ontwerpen van een nieuwe markt of foodhal? Hoe krijg je de grote en kleine partijen bij elkaar om zo een gemeenschappelijk concept te realiseren? Ten slotte nemen we ook een kijkje in de keuken van Forum in Groningen: hoe betrekken zij de gemeenschap en op welke manieren zijn zij een plek voor de buurt?

Dit programma is ontwikkeld door
Robbert Bovee
Programmamaker De Ruimtelijke Stad
Thirza Tiel
Stagiair De Ruimtelijke Stad
ProgrammareeksMaking Places

De markt is het sociale hart van de buurt. Het is een plek voor ontmoeting, gezond en divers eten, een inclusieve plek voor alle portemonnees, een broedplaats voor lokaal ondernemerschap en bij uitstek dé plek om de cultuur en identiteit van een buurt te beleven. Beleving is er cruciaal, maar hoe bereik je dit terwijl je ook voorziet in de behoeftes van de lokale gemeenschap? En hoe waarborg je de identiteit van een stad of buurt terwijl je ook ruimte creëert voor internationale allure? Met deze vragen gaan wij aan de slag in de tweedelige reeks 'Making Places' We nemen hiervoor de foodhal als uitgangspunt en gaan binnen de thema’s prijs/ kwaliteit, inclusiviteit, ondernemerschap en leefbaarheid het gesprek aan met ervaringsdeskundigen en met elkaar.