De roep om 1 juli uit te roepen tot een nationale dag wordt ieder jaar luider. Op 24 juni 2021 werd de petitie ‘1 juli moet een nationale feest- en herdenkingsdag worden’ gelanceerd door stichting Nederland Wordt Beter, FunX en The Black Archives. Meer dan 60.000 mensen ondertekenden de petitie. Tijdens het evenement ‘Erken 1 juli als Nationale Dag’ staan we samen met onze gasten stil bij de maatschappelijke ontwikkelingen in de samenleving rondom de erfenis van het Nederlands slavernijverleden. Denk hierbij aan de excuses van de steden Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en de bedrijven ABN-AMRO en de Nederlandsche Bank. Hoe krijgen we meer bedrijven en organisaties mee en wat kan jij doen? In het tweede deel van het programma bespreken we met onze gasten wat de stand van zaken is met betrekking tot de 1 juli petitie en hoe we de politiek in beweging kunnen krijgen. Hierbij zullen we stilstaan bij de uitdagingen van het behalen van een politieke meerderheid.

Dit programma is zowel fysiek als live online te volgen. Kies bij jouw reservering tussen een fysieke plek in de zaal of een online livecast reservering.

Mitchell Esajas studeerde Bedrijfskunde en Antropologie. Hij is medeoprichter New Urban Collective, een netwerk voor studenten en young professionals van diverse culturele achtergronden. Vanuit NUC is hij als duizendpoot betrokken bij verschillende initiatieven die bijdragen aan de dekolonisering van het onderwijs, diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt en het opzetten van The Black Archives. The Black Archives is een een archief dat zich richt op geschiedenis, cultuur en literatuur van Zwarte mensen in Nederland, en daarbuiten. Zijn motto is Strictly Positivity: gebruik je creativiteit om negativiteit om te zetten in positiviteit.

Charisa Chotoe (1993) is presentator en verslaggever van onderzoeksprogramma Pointer op NPO2. Ze schuwt niet om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken middels thema’s zoals feminisme, geschiedenis, kunst en cultuur en sociaal maatschappelijke issues. Met haar spraakmakende aflevering over haatinfluencers in het onderzoeksprogramma Propaganda op NPO3, zwengelde zij de discussie aan over online shamen. Amsterdam kent Chotoe voornamelijk als razende reporter van de stadszender AT5, waar ze drie jaar lang (live)-programma’s presenteerde als Keti Koti, De Straten: Binnenskamers, De Zwoele Stad en meer.

Tim de Broekert is communicatiespecialist bij Tony’s Chocolonely en is daar verantwoordelijk voor het opzetten en ontwikkelen van campagnes, copywriting en PR met name op het gebied van Tony’s missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade, en thema’s die daaraan raken, zoals 1 juli. Voor Tony’s is dit het 3e jaar dat 1 juli een vrije dag is voor alle medewerkers. Tim heeft sociale wetenschappen aan de VU gestudeerd en heeft een achtergrond in duurzaamheid en communicatie, hij heeft met name voor verschillende duurzame campagne en projectbureaus gewerkt.

Lush is een campagnevoerend cosmeticabedrijf, opgericht in 1995, dat zich inzet voor mensenrechten, dierenwelzijn en milieu. We ontwikkelen verse, handgemaakte cosmetica bomvol vegetarische en ethisch verkregen ingrediënten. Onze missie: ”to leave the world Lusher than we found it”. Ik ben Brand Communications Lead voor Lush in Nederland, en richt me hiermee op alle interne en externe communicatie. Ik studeerde Interdisciplinary Social Sciences en heb altijd een sterke drang voor rechtvaardigheid gehad, wat zich dagelijks vertaalt in mijn leven en werk.

Salima Belhaj is sinds 26 januari 2016 lid van de Tweede Kamer voor D66. Daarvoor was zij 8 jaar lang fractievoorzitter voor D66 in de gemeenteraad van Rotterdam. Waar ze nog steeds woont.De afgelopen jaren heeft Salima zich politiek ingezet voor internationaal buitenlands veiligheids- en defensiebeleid voor D66. Dit omdat in haar optiek vrijheid en democratie, hand in hand gaan met het hebben van vrede en veiligheid. Mede door de enorme geopolitieke ontwikkelingen heeft ze dan ook allerminst stil gezeten. In haar huidige rol als vicefractievoorzitter van de D66-fractie houdt ze zich voornamelijk bezig met racisme & discriminatie en integratie.

Linda Nooitmeer (47) is sinds januari 2017 bestuurslid van het NiNsee en sinds april 2018 in de functie van (onbezoldigd) bestuursvoorzitter. Zij was in 2006 gemeenteraadslid in de gemeente Nieuwegein, in 2014 voorzitter van de vrouwencommissie van het Surinaams Inspraak Orgaan en lid van de Raad van Toezicht van het Cultuurhuis Kanaleneiland. Sinds 2021 is ze lid van de Raad van Toezicht van het Bijbels Museum en sinds kort voorzitter van de beoordelingscommissie subsidieregeling Koloniaal en slavernijverleden van de gemeente Rotterdam. Mevrouw Nooitmeer heeft bedrijfseconomie gestudeerd en is werkzaam als interim finance consultant bij een overheidsinstelling.

Romy Dya is een R&B/Pop artist en songwriter. Internationaal werkte ze samen met Ghostface Killah en Busta Rhymes, maar haar doorbraak kwam in 2017: haar stem werd wereldwijd bekend nadat ze te horen was op het nummer ‘So far away’ van Martin Garrix, David Guetta en Jamie Scott. Volgens Billboard kan haar optreden op ‘So far away’ worden omschreven als ‘kwetsbaar en krachtig’.

DossierSamen Tegen Racisme
Inclusief

Achtergond en Inhoud Petitie
Op 1 juli herdenken wij de afschaffing van de Nederlandse slavernij en vieren wij de vrijheid. Deze dag is echter betekenisloos wanneer de overheid niet haar volledige verantwoordelijkheid neemt voor haar aandeel in deze misdaden tegen de menselijkheid, zoals de VN het onomwonden noemt. In de petitie is het volgende opgenomen om de overheid hieraan te herinneren: “Met deze petitie verzoeken wij de regering om de volgende stappen te zetten naar de volledige erkenning van de trans-Atlantische slavernij geschiedenis van Nederland:

  1. Een nationale herdenking: De Nederlandse Staat moet – in nauwe samenwerking met (vertegenwoordigers en organisaties van) nazaten – zorg dragen voor de wettelijke verankering van de nationale herdenking en viering.
  2. Nationale vrije dag: 1 juli moet een nationale feest- en herdenkingsdag worden.
  3. Excuses: Nederland moet formeel excuses aanbieden voor de Nederlandse rol in de trans-Atlantische slavernij en alle bijbehorende verantwoordelijkheden.”

Dit programma is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Stichting Nederland Wordt Beter, The Black Archives, FunX, Tony’s Chocolonely en DeGoedeZaak. Het programma is powered by Zwart Manifest en de Samen Tegen Racisme Alliantie.

Dit programma is ontwikkeld door
In samenwerking met
Partners
Mediapartner
ProgrammareeksKeti Koti Maand

De Keti Koti maand vind jaarlijks plaats in de maand Juni in de aanloop naar het Keti Koti dag op 1 juli. Deze maand staat in het teken van herdenken en bezinnen rondom het slavernij verleden van Nederland en de doorwerkingen daarvan vandaag de dag. In dit kader organiseert Pakhuis de Zwijger een drieluik evenementen die gaan over thema's en ontwikkelingen die raken aan het slavernijverleden