In EduCAUTION nodigen Meesters met Dromen Yasin Yaylali en Emin Kececi experts uit in Pakhuis de Zwijger om in gesprek te gaan over het onderwijs. Deze editie gaat over het leraarschap. Wie is de leraar, wat drijft de leraar en hoe maakt deze het verschil? De leraar is een onderwijsprofessional die een goed gevulde rugzak nodig heeft met kennis en vaardigheden om het leraarschap vorm te geven. Hoe geef je goed leesonderwijs? Hoe bereiden we onze studenten voor op het beroep dat ze gaan uitoefenen? Hoe verwerk je duurzaamheid in de lessen? Hoe zorg je voor een veilig klimaat in de klas? Hoe krijg je leerlingen aan het leren? Het zijn vragen die de leerkracht iedere dag bezig houdt.

Dit programma kun je weer fysiek bezoeken in onze zaal. Gebruik de reserveerknop om je plekje veilig te stellen. Wij werken met de CoronaCheck-app voor toegang.

In ronde 1 kijken we naar wat het beroep leraar nou zou mooi maakt, hoe uniek is het leraarschap? Hoe draag je het leraarschap uit? Wat bewoog Merel van Vroonhoven om de stap naar het onderwijs te maken en hoe kijkt ze daar nu op terug? Ismail Aghzanay motiveert zijn leerlingen en geeft ze zelfvertrouwen om niet alleen kansen te pakken, maar vooral om ze zelf te creëren. Karim Amghar weet hoe hij als leraar het gesprek aan kan gaan met leerlingen om de wereld voor ze te openen en ze sterk te maken voor de toekomst.

In ronde 2 kijken we naar het vakmanschap van de leraar en de professionele autonomie. Hoe geef je vorm aan het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces waar wij verantwoordelijk voor zijn en zeggenschap over hebben? Bertus Meijer leidt deze ronde in met zijn visie op het leraarschap. In de lessen maatschappijleer van Lucelle Deneer is geen onderwerp taboe en zoekt zij naar manieren hoe ze haar leerlingen het beste kan laten leren. Tommy Derksen zorgt ervoor dat de onderwijsinhoud centraal staat en de vorm dienend is. En Maike Douglas schreef het boek ‘de Gelukkige leraar’ waarin ze haar reis als onderwijsprofessional beschrijft. Als leraren moeten we ook meer delen met elkaar, zij doet dat al jarenlang met haar website.

Jasper Rijpma introduceert ronde 3, waar we kijken naar de professionele schoolcultuur die voorwaardelijk is om als onderwijsprofessional bij te dragen aan schoolontwikkeling. De kwaliteitscultuur op school is zeer belangrijk. Dit is iets wat Alida Oppers als Inspectie van Onderwijs kan beamen. Tijdens de laatste Staat van het Onderwijs pleitte zij dan ook voor een renovatie in plaats van een reparatie van het onderwijs. De rol van besturen wordt vaak onderschat. Zij overzien het grotere geheel en kunnen juist kennisdeling en samenwerking faciliteren. Hoe zien zij hun rol? Kan je als leraar een team meenemen in een schoolontwikkeling? In deze ronde horen we hoe een goed voorbeeld van een verandering in het onderwijs georganiseerd vanaf de werkvloer samen als schoolteam.

In ronde 4 kijken we naar de beroepsgroep als geheel. Het onderwijs lijkt soms een krachtenveld onderhevig aan allerlei machten. Iedereen heeft onderwijs gehad en vindt dan ook wat van onderwijs. Daarnaast is onderwijs ook politiek en moet er ruimte zijn voor maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en burgerschap. Het leraarschap staat constant onder druk en er is veel discussie over bevoegdheden, instroomeisen, een lerarenregister en het curriculum. Het wordt tijd dat de beroepsgroep de handschoen oppakt en de volgende stap neemt in het emanciperen van de beroepsgroep. We moeten zelf het onderwijsinhoudelijke gesprek gaan voeren en de standaarden bepalen. Dat kan wanneer we ons verenigen en toewerken naar een sterke, geëmancipeerde, goed geïnformeerde beroepsgroep. Hier gaan we over in gesprek met Sharon Mertens, Edith Hooge & Harm Tiggelaar.

ProgrammareeksEduCAUTION

In EduCAUTION nodigen Meesters met Dromen Yasin Yaylali en Emin Kececi experts uit in de studio van Pakhuis de Zwijger om in gesprek te gaan over het onderwijs. Wekelijks nodigen Yasin en Emin verschillende experts in het onderwijsveld uit om in gesprek te gaan over alle uitdagingen die voor ons liggen.