Een klimaatcrisis. Een coronacrisis. Scholieren snakken naar antwoorden, op z’n minst naar wat houvast. Wat zijn de oorzaken? Hoe ziet hun toekomst eruit? Kunnen zij bijdragen aan een oplossing? Maar zelfs de lessen van de kredietcrisis uit 2007 zijn door het onderwijs nog niet meegenomen in het curriculum. Geen wonder dat onderzoek van het LAKS uitwijst dat scholieren ons onderwijs steeds minder als relevant ervaren. Onderwijs moet leerlingen voorbereiden op de toekomst. Maar hoe doe je dat als wereldwijde ontwikkelingen onze manier van leven ter discussie stellen? Wat kunnen wij onze leerlingen bieden?
Toekomstgericht denken in het onderwijs
Met in dit programma onder anderen
Emin Kececi
Docent, Meesters met Dromen, docentencoach
Yasin Yaylali
Meesters met Dromen, docent Mediacollege
Mark Boode
Auteur Winnen van de Wereld, medeoprichter Teachers for Climate, ontwikkelaar duurzaam onderwijs o.a. bij Stichting Technotrend
Bart Verheggen
Adviseur klimaat bij KNMI
Pieter Lossie
Student politicologie en beleidsmedewerker VO-Raad
Wieneke Maris
Docent en vakcoördinator aardrijkskunde & Duurzame Docent VO 2019
Henk Tameling
Voorzitter van de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO)