Creatieve Industrie

Don’t Look Now

Creatieve makers over de toekomstige surveillance maatschappij, trackingtechnologie en privacy.
woensdag 22 mei, 20.00
wo 22 mei, 20.00
Studio

Facebook herkent moeiteloos onze gezichten op foto's, je iPhone X ontgrendelt wanneer die jouw gezicht herkent en camera's in billboards analyseren naast je geslacht en leeftijd, ook je reactie. Tracking technologie profiteert van onze unieke gezichten en stemmen en wordt steeds breder ingezet in ons dagelijks leven. Zijn de voordelen, zoals toenemende veiligheid op straat, groot genoeg? Of moeten we ons hard maken om een onopgemerkt leven te mogen blijven leiden? Deze avond onderzoeken we met makers en storytellers de afweging tussen surveillance en privacy en de invloed van AI en facial recognition software op ons dagelijks leven. Hoe zien deze creatievelingen de toekomst?

Met bijdragen van:

  • Anja Groten – Face the Interface. De hele dag worden ons gezichten gedetecteerd, herkent, geanalyseerd, getagged, gefilterd, geswiped, categoriseert, getracked, targeted en mogelijk criminaliseert. Maar weet je eigenlijk wat de algoritmes precies doen, hoe ze beslissingen maken? Ontwerper Anja Groten creëerde vanuit deze vragen de interactieve installatie ‘Face the Interface’, bestaande uit een smart spiegel die je laat ervaren hoe het zou zijn als een gezichtsherkenningsalgoritme tegen je praat.
  • Bogomir Doringer – FACELESS. Kunstenaar en onderzoeker Bogomir Doringer cureerde Body in Revolt voor ADE, is genomineerd om Servië te vertegenwoordigen bij de Biennale van Venetië én is bezig met zijn PhD. Sinds 2014 cureert hij een conferentie over Computer & Data Privacy (CPDP) in Brussel, hier kwam uiteindelijk de expositie FACELESS uit voort: een reizende expositie over verborgen gezichten in hedendaagse kunst. In het najaar van 2018 publiceerde hij het boek: ‘FACELESS: Re-inventing Privacy Through Subversive Media Strategies’, een bundeling van (artistieke) strategieën om onherkenbaar te zijn.
  • Karen van Dijk – Hotel Spieker. Hoe kan een smart speaker bijdragen aan het oplossen van een misdaad? Aan de hand van VPRO’s nieuwe project vertelt Karen van Dijk hoe audio-surveillance invloed kan hebben bij het uitpluizen van een crime-story. Het Hotel Spieker Project is een audio-spel voor GoogleHome, waarbij de speler in de huid van een detective op vakantie kruipt. De smart speakers in de hotelkamers hebben audio opgenomen tijdens het delict en dmv het bevragen van de apparatuur vind je de benodigde aanwijzingen….
  • Geert Rozinga – De Rijdende Robot. Het duurt niet lang meer voor de zelfrijdende auto de weg opgaat. Maar die gaat niet rijden zonder een prijs en die prijs is data want deze moet verbonden zijn met allerlei sensoren, gps-systemen en je personal devices. Wat blijft er over van onze privacy in een hyper connected auto? Dat vraagt documentairemaker Geert Rozinga zich af in de Tegenlicht documentaire De Rijdende Robot.
  • Danielle Arets & Leon Heuts – Slimme Luis in Digitale Pels. Hoe kunnen journalisten een maatschappelijk brede discussie over verantwoorde digitalisering in onze samenleving stimuleren? Welke tools en kennis hebben ze hiervoor nodig? De komende tijd onderzoekt het Lectoraat Journalistiek en Verantwoorde Innovatie ism het Lectoraat Big Data Science van Fontys welke skills journalisten en datawetenschappers hiervoor nodig hebben. Ze zoomen daarvoor o.a. in op Smart City District Brandevoort in Helmond waar bewoners in ruil voor persoonlijke data korting krijgen op de huur.  
woensdag 22 mei, 20.00
Studio
Deze 53 mensen waren aanwezig