Om de Corona-crisis het hoofd te bieden en de gezondheidsrisico’s tot een minimum te beperken, heeft programmastichting Pakhuis de Zwijger alle publieke programma’s t/m 6 april heeft geannuleerd.

Wie is die enigszins verlegen vrouw die op de verpakking van een opblaasbare droogkap uit de jaren zeventig staat afgebeeld? Hoe is ze daar terechtgekomen? Uit verbeelding en onderzoek van de filmmaker ontstaan twee verhalen: een verzonnen leven – voorafgaand aan de zoektocht naar het fotomodel – en een werkelijk leven. Beide worden gereconstrueerd met behulp van al dan niet geënsceneerde foto’s en home-video’s, opnames van straten en huizen en voice-overs. Met veel terloopse humor speelt de film een experimenteel spel dat gaat over wat in feite alle films doen: het construeren van een werkelijkheid.

De toegangsprijs van €7,50 (of €5,00 voor jongeren onder de 18, studenten en stadspashouders) dient contant of met pin te worden betaald aan de deur.

Met in dit programma onder anderen

Film: Melanie

Nederland, 2016, 70 min.

  • Regie, camera, montage en productie: Susanne Helmer /Shelmerfilm
  • Audiomix: Wiebe de Boer
  • Kleurcorrectie: Laurent Fluttert
  • Muziek: Rik Zaal
  • Producent postproductie: seriousFilm, Marc Thelosen

MELANIE – TRAILER from Susanne Helmer/ Shelmerfilm on Vimeo.

Recensie

De Volkskrant, 20-09-2016

Helmer [schetst] een beeld van een verdwenen wereld. De ‘kleurrijke jaren zeventig met rare onderbroeken’, zoals ze het noemt, bestaan niet meer. De dikke postordergidsen van Quelle, waarvoor Melanie poseerde, zijn geschiedenis – ten onder gegaan aan het internetwinkelen. In haar ouderlijk huis getuigt Melanies roze-bloemige meisjeskamer, door haar moeder volledig intact gelaten, van het verstrijken van de tijd.
Helmer toont het met evenveel humor als oprechte aandacht.

De maker

Susanne Helmer studeerde kunstgeschiedenis en werkte vanaf 1991 een aantal jaar als freelance-programmamaker voor de VPRO Radio. Daarna was ze als programmamaker werkzaam bij diverse televisieprogramma’s (Human, NTR) en als geluidsvrouw voor documentaires & televisie. Na een aantal korte, experimentele films maakte ze een eerste langere film, Melanie, waarin ze eerder gebruikte technieken samenbracht zoals chromakey en het lipsync naspelen van bestaande audio.

Haar laatste film (16 min.) is uit 2020, en volgt de laatste dagen van haar moeder, die eind 2018 overleed.

Dit programma is ontwikkeld door