Stel nu dat alle stations in Nederland volledig circulair worden? Dat biedt enorme kansen om de kringloop met een hoge dagelijkse impact te sluiten en de ambitie waar te maken om afval tot het verleden te laten behoren. Ontwerpers kunnen bijdragen aan deze transitie die al volop in beweging is, met denkkracht en innovatieve ideeën. Op basis van het enorm aantal inzendingen selecteerde het ‘What If Lab’ (een programma van Dutch Design Foundation) vier finalisten. Vanavond gaan we in gesprek met de ontwerpers over design, duurzaamheid en mobiliteit.

Dit programma kun je weer fysiek bezoeken in onze zaal. Gebruik de reserveerknop om je plekje veilig te stellen. Wij werken met de CoronaCheck-app voor toegang.

In gesprek met de 4 ontwerpers (gekozen voor het What If Lab) van het circulaire station over de combinatie van design, duurzaamheid en mobiliteit.

Scape Agency (Lars van Vianen) onderzoekt met Bioreceptieve Stations hoe de infrastructuur van de spoorwegen zelf actief kan bijdragen aan de duurzame en gezonde leefomgeving van morgen. Gerecyclede dwarsliggers worden getransformeerd in modulaire elementen die de groei van CO2 absorberende ecosystemen stimuleren. Deze efficiënte CO2-absorbeerders, zoals mossen, korstmossen en algen, geven een hernieuwde waarde en functie aan het beton dit ligt opgeslagen in de bestaande infrastructuur. Deze synergie tussen het gerecyclede materiaal en de regeneratieve micro-organismen, zorgt ervoor dat de bioreceptieve oppervlakken over tijd hun vorige leven in termen van CO2 uitbalanceren.

Studio Tjeerd Veenhoven ontwikkelde voor ProRail een sandwichpaneel van riet uit de Weerribben, een biologisch composiet fineer van natuurlijke pigmenten en biezenvezels en een betonnen vervanger voor Zeeuwse mosselschelpen. Om deze materialen toe te kunnen passen is STV een samenwerking aangegaan met Welling Architects, die ze in The Natural Station heeft toegepast. STV ziet de samenwerking met ProRail als een uitgelezen kans om duurzame materialen in ons dagelijks leven te introduceren, aangezien we allemaal wel eens met de trein reizen. Het spreekt voor zich dat een gebouw met zo’n belangrijke maatschappelijke functie een voorloper is in circulair bouwen, met extra aandacht voor water en biodiversiteit.

Het Natuurlijke Station van Leonie Welling combineert de functies van een station met het intuïtief, efficiënter sturen van reizigers, terwijl tegelijkertijd de ecologische impact sterk verlaagd wordt. Ook krijgt bestaand stations- en spoormateriaal een nieuwe functie, onder andere in keerwanden, trappen en bruggen. De efficiëntie van het in- en uitstappen wordt verhoogd, doordat reizigers via diagonale looplijnen op verschillende punten op het perron uitkomen en zo de hele lengte benutten. Hiervoor worden diverse vormen van vegetatie ingezet, die op soepele, sturende of dwingende wijze de reiziger begeleiden.

Expeditie Circulair is een service ontworpen door Bygg architecture & design die zich richt op het circulaire potentieel rond een klein station, door middel van een inclusieve en circulaire ontwerpbenadering. Het doel van deze expeditie is om circulair denken in de lokale gemeenschap te activeren, door bewustwording te creëren over circulaire mogelijkheden voor zakelijke en sociale ontwikkeling in en rond het stationsgebied. Dit wordt bereikt door middel van real-life use cases, waarbij een circulaire ambassadeur wordt uitgenodigd om tijdens een residentie op het station een lokale problematiek circulair aan te pakken.

In samenwerking met