Brussel, Berlijn en Milaan, in heel Europa geven steden meer ruimte aan fietsers en voetgangers. Zo wordt gedurende de coronacrisis de maximumsnelheid in heel Brussel 20 km/u en bouwt Berlijn tijdelijke fietspaden. In Amsterdam roept burgemeester Halsema op om vooral de fiets te pakken als je de deur uit moet. Allemaal crisismaatregelen, maar wat is straks het nieuwe normaal? Hoe kijken we straks naar verkeer en de openbare ruimte? Stappen we na de crisis massaal weer in de auto en het ov? Of blijft er straks meer ruimte voor fietsers en voetgangers? Samen met o.a. Sharon Dijksma en Marco te Brömmelstroet onderzoeken we stedelijke mobiliteit tijdens en na de coronacrisis.

We beginnen de livecast met een gesprek met wethouder Sharon Dijksma, wat doet Amsterdam om het verkeer in coronatijd onder controle te houden? Gaan wij net als andere steden extra brede fietspaden aanleggen? Hoe gaat het met de agenda Amsterdam Autoluw? Hoe voorkomen we dat het OV straks omvalt? En hoe ziet de post-corona stad er straks uit?

Met Jaime Novo Casado, de fietsburgemeester van Madrid bespreken we hoe Madrilezen door corona de fiets als vervoermiddel ontdekken.

Met Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet, bespreken we hun aankomende boek Het recht van de snelste, en de nieuwe kijk op stedelijke mobiliteit.

Sjors van Duren spreekt over zijn blogs over de mobiliteit in coronatijd.

Dit programma gaat over
Dit programma is ontwikkeld door
Servaz van Berkum
De moderator van dit programma is
Rogier Elshout
Moderator