Achter de creatieve mogelijkheden van AI schuilt een realiteit van extractie en uitbuiting op industriële schaal, met grote gevolgen voor de aarde en mens. Zelden staan wij stil bij de grondstoffen die nodig zijn om deze technologie te voeden en draaiende te houden. De ware kosten van AI worden door Silicon Valley het liefst buiten beeld gehouden. Het heeft liever dat we spreken over onze documenten ‘in de cloud’ en niet ‘in een stroomslurpende blokkendoos op een industrieterrein.’ VPRO Tegenlicht gebruikt de mogelijkheden van AI om te verbeelden waar Silicon Valley liever niet heeft dat u naar kijkt en spreekt met mensen die zich bezighouden met het ontleden van de wereldwijde AI-industrie.

De prijs van AI is vanaf zondag 4 juni online te zien en wordt op donderdag 8 juni om 20.30 uur uitgezonden op NPO 2.

We beginnen de avond met een gesprek over het maakproces van de aflevering. Dat doen we met:

Marije Meerman is regisseur bij VPRO Tegenlicht, en heeft eerder o.a. de documentaires Stilte voor de crash (2018), Bureau voor digitale sabotage (2014) en Corona Crash (2020). Daarnaast heeft zij de afgelopen jaren gewerkt aan de 6-delige documentaireserie Planet Finance, die dit jaar werd uitgezonden.
Arnout Arens is onderzoeker en redacteur bij de VPRO en werkte eerder mee aan Stem van de natuur (2023), Vrijheidsstrijders (2023) en De kloofdichters (2023).

Hierna gaan we aan de hand van fragmenten uit de aflevering in gesprek met een aantal experts. We gaan het hebben over hoe zij naar de aflevering kijken, maar voornamelijk over wat zij hiervan herkennen in hun werkzaamheden.

Deze gesprekken voeren we met:

  • Maurits Martijn is verslaggever bij de Correspondent, waar hij schrijft over data, technologie, surveillance en privacy. Samen met Dimitri Tokmetzis won hij meerdere journalistieke prijzen voor hun onderzoek naar digitale data. In 2016 publiceerde hij met Tokmetzis de bestseller Je hebt wél iets te verbergen. Van 2017 tot augustus 2018 was hij plaatsvervangend hoofdredacteur van De Correspondent.
  • Oumaima Hajri is onderzoeker en docent aan de Hogeschool Rotterdam, waarbij ze zich richt op het snijvlak van kunstmatige intelligentie en ethiek. Zij onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie op een verantwoorde en ethische manier toegepast kan worden. In die hoedanigheid doet zij onderzoek voor het project Designing Responsible AI Media Applications. Daarnaast studeert Oumaima de MSt AI Ethics and Society aan the University of Cambridge.
  • Lucas Evers leidt momenteel Waag’s Open Wetlab en de groep Make (FabLab, TextileLab en Open Wetlab). Hij is actief betrokken bij verschillende projecten die gaan over de interacties tussen kunst en wetenschap, kunst en ethiek en de kunsten in een hedendaagse makerscultuur. Het Wetlab is een laboratorium waar kunst, design, wetenschappen, techniek en het publiek elkaar ontmoeten om onderzoek te doen naar biotechnologieën en hun impact op de samenleving en ecologie.
  • Marcel van der Kuil is de CEO van BBO.Life, medeoprichter van TechLabs Amsterdam en business analist. Marcel helpt platformen en bedrijven die gebruik (willen) maken van AI bij het implementeren van deze technologie. Door deze platforms en bedrijven van meer kennis te voorzien zorgt hij ervoor dat ze niet afhankelijk worden van leveranciers van AI-systemen. Marcel is o.a. betrokken bij het project Fin-X onder leiding van de Hogeschool Utrecht, waarbinnen er gezocht wordt naar een betekenisvolle uitleg van AI-toepassingen.
  • Kim van Sparrentak is lid van het Europees Parlement voor GroenLinks. Kim is actief betrokken bij de totstandkoming van de EU-regels op AI-gebied. Recentelijk debatteerde het Europees Parlement over de ‘AI-Act’, die moet zorgen voor meer veilige en transparante kunstmatige intelligentie door een aantal verplichtingen op te leggen aan ontwikkelaars van AI-toepassingen. Tijdens dit programma bellen we Kim kort in om kort verslag te doen van de stemming over de AI-Act in Europees Parlement dat op die dag plaatsvindt.
ProgrammareeksTegenlicht Meet Up

In de week na de uitzending van de Tegenlicht documentaire, zetten we -aan de hand van filmfragmenten - het gesprek voort, samen met de filmmaker, relevante gasten en het publiek.