De metaverse is het nieuwe internet waar we niet ‘op’ maar ‘in’ gaan met virtual reality. Toetsenbord en muis worden verruild voor spraakbesturing en zelfs motion suits. In deze virtuele wereld zullen we niet alleen gamen en shoppen maar ook werken of een concert bezoeken. Onze kleding en woonkamers bestaan uitsluitend digitaal als een NFT en worden betaald met cryptomunten. Maar hoe realistisch is dit toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Hoe gaat deze digitale droomwereld eruit zien? Wordt dit een toevluchtsoord voor de harde realiteit? En hoe zit het eigenlijk met big data en privacy in de metaverse? Kortom, hoe redden we dit nieuwe internet uit klauwen van techreuzen als Facebook of Microsoft?

Deze vragen – en andere – komen aan bod op de 12de editie van het kwartaalprogramma DesignDigger LIVE.

Luuk Goossen is als onderzoeker verbonden aan de VR Zone van het New Media Centre – onderdeel van TU Delft Library. Dit Virtual Reality lab is gehuisvest op de begane grond van de TU Delft Library. De VR Zone heeft toegewijd personeel om studenten, docenten en onderzoekers te helpen bij het gebruiken, bouwen en verkennen van VR/AR. De hulp die wordt geboden is breed, van assistentie bij een aanvraag voor een scriptie of afstudeerproject, tot het verkennen van VR-oplossingen in onderzoeks- of leeromgevingen.

Jann de Waal is en eigenaar van digital agency Info.nl en bestuurslid CLICKNL, het topsectorinstituut van de topsector creatieve industrie in Nederland. Een grote kans én uitdaging voor de creatieve industrie is digitalisering, in het bijzonder samenleving digitaliseert ‘virtualiseert’. CLICKNL heeft daarom – in overleg met de ministeries van EZK en OCW – besloten om een coalitie te vormen van contentmakers, ontwerpers en digitale experts de creatieve industrie bekend te maken met extended reality (xr), de verzamelnaam voor een range van immersieve technologieën als virtual reality en augmented reality. Daarnaast is Jann de Waal lid van het Topteam Creatieve Industrie. De creatieve industrie is één van de negen topsectoren, dit zijn sectoren waar het Nederlandse bedrijfsleven en onderzoekscentra wereldwijd in uitblinken. Tot slot was hij medeoprichter en voorzitter van DDA, de branchevereniging voor digitale bureaus, en in die hoedanigheid nauw betrokken bij de oprichting van de Federatie Dutch Creative Industries

Mirjam Vosmeer is onderzoeker bij het Lectoraat Play & Civic Media van de Hogeschool van Amsterdam. Mirjam Vosmeer. Ze heeft een achtergrond in televisie, media en scenarioschrijven. In 2010 presenteerde ze haar proefschrift over het onderwerp Videogames & Gender, aan de Universiteit van Amsterdam. Haar huidige onderzoek richt zich op Virtual Reality, in het bijzonder filmische VR.

Niki Smit is mede-oprichter en creatief directeur bij Monobanda, een visual agency dat games ontwikkeld en immersieve en virtuele omgevingen creëert voor diverse internationale organisaties en musea. Daarbij worden de grenzen van gaming en fysieke interactie verkent én verlegt. De focus van Niki Smit focus ligt in het creëren van projecten die het menselijk lichaam, de fysieke ruimte en de virtuele wereld op verrassende manieren verbinden, het creëren van betekenisvol spel dat de ruimte tussen kunst, wetenschap en onderwijs vult. Daarnaast was hij mede-oprichter van ExploreDEEP, waar hij meditatieve, ademgestuurde VR-ervaringen creëert. Naast het regisseren van verschillende prijswinnende interactieve ervaringen ontving Smit onlangs de Dutch Directors Guild Award voor Best Digital Storytelling 2020.

Mariëtte van Huijstee is themacoördinator bij het onafhankelijke Rathenau Instituut. Dat onafhankelijke kennisinstituut houdt zich ruim 35 jaar bezig met onderzoek en debat over de impact van wetenschap, innovatie en technologie op de samenleving. Van Huijstee richt zich op vraagstukken rond toenemende digitalisering van onze samenleving. Haar focus ligt daarbij op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van private actoren in de technologie en innovatie sector – denk aan socialemediaplatforms en andere platformbedrijven. Van Huijstee is in 2009 gepromoveerd aan het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en Innovatie op een proefschrift naar interacties tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en de invloed daarvan op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Georgios Athanassiadis is managing director bij Your Majesty. Dit creatieve agency bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt campagnes voor merken en instellingen voor verschillende digitale media – van internet tot immersieve apps. Your Majesty zet daarbij vooral in op gebruik van nieuwe digitale media als virtual reality en augmented reality. Voor merken als Adidas, Samsung, Airbnb en Spotify zijn strategieën ontwikkelt voor activiteiten in de metaverse. Op de eigen website publiceert het bureau regelmatig papers en longreads over de metaverse. Het bureau werd tien jaar geleden opgericht door drie Zweden is nu een innovatief design- en tech bedrijf met kantoren in New York en Amsterdam. Georgios is geboren en opgeleid in Zweden.

Dit programma is ontwikkeld door
In samenwerking met
De moderator van dit programma is
Jeroen Junte
Author, moderator and journalist
ProgrammareeksDesign Digger Live

Talkshow over design van Nederlandse en internationale bodem.