In een wereld waar grenzen vervagen, verwelkomen onze scholen een prachtig mozaïek van meertalige kinderen. Lang beschouwd als een hindernis, onthult meertaligheid zich nu als een schatkaart, leidend naar ongekende onderwijsverrijking. Stap binnen in een uur van ontdekking, gevolgd door een interactieve Q&A-sessie van 30 minuten, waar jouw vragen en gedachten een podium krijgen. Laat je meevoeren op deze meertalige reis die ons niet alleen inzicht geeft, maar ook de kracht om te verbinden, en de toekomst van onderwijs hervormt.

Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in onze zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken of via ons YouTube-kanaal.

Wat gebeurt er wanneer woorden tekortschieten? Vaak schuilt er een niet verteld verhaal van trauma achter de stille blikken van Nieuwkomers. Dit verhaal verdient een podium, en wij bieden praktische inzichten in trauma-sensitief onderwijs dat heelt en verbindt. In de pedagogische driehoek verkennen we de essentiële banden die niet alleen een leerling met de school verbinden, maar ook met de wereld eromheen. Die connecties zijn de levenslijnen voor succesvol onderwijs.

Over de sprekers

Ontdek met Lidy Peters, een vooruitstrevende leerkracht en bezielde auteur van ‘Talen die de school inkomen‘, hoe we de schijnbare Babylonische spraakverwarring kunnen transformeren in een symfonie van kennisoverdracht.

Sta schouder aan schouder met projectleider Natasja Ouwens, die een baanbrekende aanpak promoot waarbij Nieuwkomers leerkrachten hun eigen taal als sleutel gebruiken om nieuwe werelden te ontsluiten, naast de vertrouwde klanken van een Nederlands sprekende leerkracht.

Laat je inspireren door Leila Jaffar, een toonaangevende intercultureel communicatiedeskundige en auteur van ‘Iedere taal is een wereld‘. Zij deelt met ons de geheimen om bruggen te slaan met ouders, zelfs wanneer een gemeenschappelijke taal ontbreekt. En hoe blijven we overeind onder de druk van prestaties en werkdruk?

Jeroen Spanbroek is initiatiefnemer voor een doorgaande ontwikkeling van PO en VO en bestuurder van Stichting Openbaar Basisonderwijs Westelijke Tuinsteden (STWT), 16 scholen in Nieuw-West. Hoe ziet een schoolbestuurder het probleem van werkdruk en prestatiedruk?

Marjolein Lokhorst is een leerkracht die met nieuwkomers werkte en merkte dat het onderwijs niet trauma-sensitief was ingericht. Vanuit deze praktijk werkt Marjolein nu aan vernieuwend onderwijs vanuit STWT en het Waaghalzentraject.

Ook Floortje Looijen heeft ervaring met werken met kinderen met een trauma, maar dan in het REC 4 onderwijs. Zij was één van de pioniers in wat we nu trauma-sensitief onderwijs noemen. Vanavond vertelt ze ons meer over haar onderzoek en wat leerkrachten in de praktijk kunnen doen.

De Syrische Mohammad Alshikh heeft dit schooljaar een werkervaringsplek in het Amsterdamse nieuwkomersonderwijs als leraar op De Kosmopoliet Zonova. Daarnaast krijgt hij twee dagen per week Nederlandse les in een speciaal traject dat vanuit het nieuwkomersonderwijs Amsterdam samen met de Universiteit van Amsterdam en Gemeente Amsterdam is ontwikkeld.

Programma
19:00 - Inloop & ontmoetingsmoment met muziek van DJ DansPeter

Leraren en andere geïnteresseerden ontmoeten elkaar en gaan met elkaar in gesprek onder het genot van een hapje en een drankje. Verder hebben we tijdens de inloop, naast hele leuke gesprekken, ook kekke deuntjes en beats van niemand minder dan DJ DansPeter (Pim Sonnenberg)!

19:30 - Blok 1: Meertaligheid
19:50 - Blok 2: Nieuwkomers en trauma-sensitief onderwijs
20:10 - Blok 3: Werkdruk en prestatiedruk binnen het onderwijs
20:30 - Q&A
ProgrammareeksEduCAUTION

In EduCAUTION nodigen Meesters met Dromen Yasin Yaylali en Emin Kececi experts uit in de studio van Pakhuis de Zwijger om in gesprek te gaan over het onderwijs. Wekelijks nodigen Yasin en Emin verschillende experts in het onderwijsveld uit om in gesprek te gaan over alle uitdagingen die voor ons liggen.