Ook voor Amsterdamse kinderen en jongeren is het leven flink veranderd in de afgelopen weken. School, muziekles, met vrienden afspreken: veel van de dagelijkse bezigheden zijn weggevallen. In plaats daarvan zitten ze thuis. Hoe ervaren Amsterdamse kinderen en jongeren de intelligente lockdown, en wat voor initiatieven worden er door of voor jongeren genomen, om samen deze crisis zo goed mogelijk door te komen?

  • Rutger Groot Wassink is wethouder Sociale Zaken, Diversiteit en Democratisering in Amsterdam. Met zijn agenda zet hij zich in voor democratische vernieuwing en participatie, en de samenwerking tussen de gemeente en het maatschappelijk initiatief.
  • Twee burgemeesters reflecteren tijdens deze bijeenkomst op de verschillende maatschappelijke initiatieven tijdens corona: burgemeester Femke Halsema middels een videoboodschap, en kinderburgemeester Ilias uit stadsdeel Zuidoost via zoom. De kinderburgemeester is zelf ook initiatiefnemer op Wij Amsterdam: hij verbindt mensen om online hun talent met elkaar te delen.
  • Fanneke Verhallen is de artistiek directeur van Stichting Studio 52nd in Amsterdam Oost. Deze organisatie zet normaliter met een tweejarig theaterproject in op het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfontplooiing bij kinderen die opgroeien in moeilijke situaties. Door het coronavirus werkt Studio 52nd nu met videobelschrijfbuddy’s, die kinderen begeleiden bij het volgen van online versies van de lessen, zoals toneelstukken schrijven en voordragen.
  • Abdelhamid Idrissi werd Amsterdammer van het jaar in 2019 voor zijn werk met De Studiezalen, waarmee op 24 locaties LifeCoaching, huiswerkondersteuning en talentontwikkeling wordt aangeboden aan kinderen uit kwetsbare wijken. Nu, tijdens de coronacrisis, belt hij wekelijks met 700+ gezinnen en kinderen die vóór corona gebruik maakten van de studiezalen, om hulp te bieden bij de verschillende problemen waar ze nu tegenaan lopen.
  • Als oprichter en directeur van de Stichting Dutch Gospel Arts Institute in Amsterdam Zuidoost, moet Ellen Alvares ook een nieuwe manier vinden om in deze corona tijden in contact te blijven met haar leerlingen. Ze biedt nu gratis online muzieklessen aan, waar alle kinderen en jongeren aan deel kunnen nemen vanuit huis. Dat brengt nog wel wat logistieke uitdagingen met zich mee, want niet alle leerlingen hebben internet of instrumenten thuis.
  • Rhea Labree & Jolanda Mulder zijn de initiatiefnemers van de inclusieve speeltuin De Gibraltar in Amsterdam-West. Toen ouders lieten weten dat zij met hun kinderen/jongeren met een beperking helemaal de straat niet meer op konden, opende de speeltuin op zondagen en elke avond exclusief haar deuren voor deze kwetsbare doelgroep.

Wij Amsterdam

Door het coronavirus staat veel in de stad stil, maar niet het maatschappelijk initiatief. Heel veel Amsterdammers willen iets doen om te helpen, juist nu, en starten initiatieven tegen eenzaamheid en ongelijkheid, voor verbinding en ondersteuning. Op het platform Wij Amsterdam zijn veel van deze initiatieven verzameld, en in deze livecast reeks gaan we in gesprek met deze actieve Amsterdammers. Daarnaast nemen we met een aantal korte video pitches op (zie deze youtube lijst), waarin initiatiefnemers vertellen over hun werk.

Met in deze eerste editie pitches van o.a. Fouad Bechara (spoken word les voor jongeren), Emer Beamer (de Corona Challenge ontwerpwedstrijd voor kinderen) en Luciano Losacco, met de superhelden workout voor kids van Lufit:

DossierDemocratie en sociale innovatie
Democratisch
Dit programma is ontwikkeld door
Charley Fiedeldij Dop
ProgrammareeksWij Amsterdam

Tijdens de eerste lockdown stond het leven in de stad stil, maar niet het maatschappelijk initiatief. Heel veel Amsterdammers wilden iets doen om te helpen, en kwamen in actie.