De schooldag kan op allerlei manieren worden ingericht. Als we kansengelijkheid willen vergroten en gezondheidsverschillen willen terugdringen, dan is er meer nodig dan alleen taal- en rekenles. Maar hoe richt je de ideale schooldag -week dan in? Een continurooster met een gezonde lunch? Langere schooldagen met meer ruimte voor beweging, talentontwikkeling en kunst & cultuur? Of juist een vierdaagse schoolweek met een vijfde keuzemodule dag? In opmaat naar de gemeenteraadsverkiezingen onderzoeken we in deze aflevering van het Nieuw Amsterdam Akkoord wat er dit gebied al gebeurt in Amsterdam, wat de ingrediënten zijn voor de ideale schooldag en wat er nodig is om dit mogelijk te maken.
Wil je mee praten?
Een lesvrije ‘moduledag’ kan weleens de oplossing zijn voor het lerarentekort, schrijft Miriam Heijster. Bovendien ziet ze kansen voor de ontwikkeling van kinderen.
Lees hier het artikel in het FD over de vierdaagse schoolweek.
Seiddel: ,,Het ene kind krijgt sushi en zeewiersalade bij de lunch, het andere witbrood en limonade. Kinderen eten wat ouders hun meegeven, en dat verschilt enorm. De kracht van de Gezonde basisschool van de toekomst is dat elk kind gezonder eet en meer beweegt. Dat verkleint gezondheidsverschillen.”