In mei 2022 keert Dana Lixenberg terug naar Huis Marseille, waar ze in 2015 furore maakte met haar tentoonstelling Imperial Courts, 1993-2015. Haar nieuwe tentoonstelling Polaroid 54/59/79 vloeit voort uit een gelijknamige publicatie, waarin Lixenberg met honderden Polaroids een alternatieve blik geeft op haar shoots voor prominente tijdschriften en persoonlijke projecten in de Verenigde Staten van 1993 tot 2010. Tijdens deze avond gaat Dana in gesprek met Jenny Smets over het verhaal achter deze tentoonstelling en publicatie.
In 1989 vertrok Lixenberg als beginnend fotografe naar New York. Daar verwierf ze internationale faam met haar werk voor bladen als Newsweek, Vibe, New York Times Magazine, The New Yorker en Rolling Stone, maar ook met persoonlijke projecten. Na terugkeer naar Amsterdam in 2018 liet Lixenberg de Polaroids, die tussen 1993 en 2010 een vast onderdeel waren van haar fotoshoots, weer door haar handen gaan. Ze brachten herinneringen boven aan ontmoetingen, reizen en samenwerkingen. Deze Polaroids worden nu voor het eerst gepresenteerd in de publicatie Polaroid 54/59/79, die in nauwe samenwerking met vormgever en uitgever Roger Willems van Roma Publications tot stand is gekomen. De vorm en de inhoud van de gelijknamige tentoonstelling in Huis Marseille worden in grote lijnen door de publicatie gedicteerd.
Dana Lixenberg studeerde aan het London College of Printing en de Gerrit Rietveld Academie. Van 1989 tot 2018 was ze gevestigd in New York; inmiddels woont en werkt ze in Amsterdam. Haar werk wordt op grote schaal verzameld en is tentoongesteld in instellingen als het Stedelijk Museum en het Rijksmuseum (Amsterdam, NL), de Aperture Foundation (New York, VS), Mai Manó Ház (Boedapest, HU), het Centre Photographique (Rouen, FR), MMK (Frankfurt am Main, DE), The Photographers’ Gallery (Londen, UK).
Lixenberg legt zich vaak toe op langlopende projecten met een focus op gemeenschappen aan de rand van de samenleving. Voorbeelden zijn Jeffersonville, Indiana (2005), waarin ze dakloze mensen in het gelijknamige plaatsje in beeld bracht, en The Last Days of Shishmaref (2008), een portret van een Inupiaq-gemeenschap op een eiland langs de kust van Alaska dat langzaam maar zeker in zee verdwijnt. In 2015 werd Lixenbergs levenswerk Imperial Courts, 1993-2015, een project over de inwoners van een sociaal-woningbouwcomplex in de wijk Watts in Los Angeles, uitgebracht in een publicatie en tentoongesteld in Huis Marseille. Voor dit boek werd Lixenberg bekroond met de prestigieuze Deutsche Börse Photography Foundation Prize (2017). Lixenberg wordt vertegenwoordigd door GRIMM Amsterdam | New York.
Polaroid 54/59/79 is onderdeel van de zomerprogrammering 2022 van Huis Marseille, The beauty of the world so heavy.