Hoe kunnen bedrijven sturen op maatschappelijke waarde in plaats van alleen winst? Daarover gaan we in gesprek tijdens het programma Van winst naar waarde, waarin deelnemers aan de hand van een praktijkcasus uit de energietransitie morele dilemma’s verkennen. Hoe weeg je duurzaamheid, snelheid en eerlijkheid tegen elkaar af? En hoe ontwikkel je een moreel kompas dat helpt bij complexe beslissingen? Onder begeleiding van experts, waaronder Werner Schouten, directeur van de Impact Economy Foundation, gaan we hierover in gesprek. Voorafgaand aan het programma stelden we Werner een aantal vragen over de transitie naar een impacteconomie en hoe bedrijven kunnen sturen op maatschappelijke meerwaarde.

Jij bent directeur van Impact Economy Foundation, wat is dit voor organisatie en wat doen jullie?

De Impact Economy Foundation versnelt de transitie naar een Impact Economie, een economie waarin werk, innovatie en ondernemerschap zo goed mogelijk worden ingezet voor het oplossen van onze maatschappelijke uitdagingen en het creëren van welzijn voor iedereen. Dit doen we door waarde en succes in bedrijven en de economie te veranderen: van financiële winst naar True Profit, de échte bijdrage van een onderneming aan het welzijn in de samenleving. Door te bouwen aan de instrumenten (impact accounting), de beweging van ondernemers en de prikkels voor deze verandering, versnellen we de transitie naar deze nieuwe economie.

Waarom hebben we zo’n organisatie nu nodig (in de transitie naar een duurzame en rechtvaardige economie)?

Ondanks dat we al decennia praten over duurzaamheid en ‘people, planet, profit’ is het verdienmodel voor het bijdragen aan klimaatverandering, biodiversiteitsafbraak en onderbetaling nog altijd zeer lucratief. Dit moeten we omkeren door ervoor te zorgen dat duurzame, eerlijke en gezonde producten en bedrijven winstgevender zijn dan onduurzame, oneerlijke en ongezonde producten. Zo creëren we een economie die werkt voor de samenleving, in plaats van andersom.

Waar zitten de grootste uitdagingen wat jou betreft en hoe richten jullie je hierop?

De grootste uitdaging zit in wat we definiëren als waardeVOL en waardeLOOS in het bedrijfsleven én waar we voor afrekenen. Om met dat eerste te beginnen, binnen bedrijven tellen we voornamelijk financiële waarde, euro’s. De bijdrage of afbreuk aan een gezonde leefomgeving, klimaatverandering en eerlijke arbeidsomstandigheden tellen niet op de balans of op het prijskaartje in de winkel. Het is belangrijk om de transitie te maken van een focus op financieel rendement naar een focus op maatschappelijk rendement door maatschappelijke kosten ook kwantificeren en in euro’s uit te drukken. Dan krijgen we een economie met echte prijzen, echte winst en echt rendement. Vervolgens is het belangrijk dat we een race naar de top creëren waarin de bedrijven met de hoogste echte winst ook de hoogste financiële winst behalen door belastingkorting, voordelen bij aanbestedingen of aantrekkelijkere financieringsvoorwaarden.

Op 19 februari organiseer je samen met ons en De Baak een workshop en moreel beraad, kun je uitleggen hoe zo’n avond bijdraagt aan ons begrip van wat er nodig is voor de transitie?

Het herdefiniëren van waarde binnen bedrijven gaat fundamenteel over de vraag: wat vinden we zelf van waarde? En hoe kunnen we daar samen een goed gesprek over voeren wanneer er dilemma’s ontstaan? Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat we datgene wat de moeite waard is in ons leven, zoals verbinding, relaties en zingeving, ook echt gaat tellen binnen onze bedrijven.

Meld je hier aan voor het programma “Van winst naar waarde”, op woensdag 19 februari.