Melissa Bremmer, Emiel Heijnen en Folkert Haanstra hebben de handen ineengeslagen om het ultieme kunsteducatieve ontwerpboek te schrijven. Wicked Kunsteducatie helpt je spannende, hedendaagse lesprogramma’s te ontwerpen, waarbij een verbinding wordt gelegd tussen de cultuur van de lerende, de kunsten en maatschappelijke thema’s. Dit gebeurt op basis van een helder ontwerpmodel.

Over Wicked Kunsteducatie

In deze tijden van individualisering en polarisatie geloven de auteurs in de kracht van het samen leren over, in en door de kunsten. Wicked pleit voor het opbouwen van leergemeenschappen waarin leerlingen en docenten hun interesses, expertise en meningen delen.

Voor wie is Wicked Kunsteducatie?

Wicked Kunsteducatie is geschikt voor beeldende kunsten, muziek, dans, theater, film en design, maar ook voor het ontwerpen van interdisciplinaire kunstprojecten en modules. Het boek kan in allerlei educatieve contexten worden gebruikt: van basisonderwijs tot hoger onderwijs, van culturele instellingen tot musea. Dus of je nu een kunstdocent (in opleiding), kunstenaar of curriculumontwerper bent, en of je nu een enkele les of een compleet programma wilt ontwerpen: dit boek is voor jou!

Programma
Deze avond bestaat uit een afwisselend programma waarin de auteurs, uitgever Valiz en ontwerper Laura Pappa de inhoud en achtergronden van het boek presenteren. Daarnaast zijn er interactieve Wicked-workshops en wordt het eerste exemplaar uitgereikt aan partners uit het kunsteducatieve werkveld. Uiteraard is het boek deze avond verkrijgbaar in zowel het Nederlands als Engels!
Deelname aan deze avond is gratis. Meld je via bovenstaande blauwe knop en kies één van de Wicked-workshops. Onderstaand vind je meer informatie over de invulling van de workshops.

Over de workshops

  • Workshop 1: Kunstwerk = Opdracht door Melvin van der Woude en Tamar Clasquin
    Wist je dat in je favoriete kunstwerk een opdracht schuilt? In deze workshop leer je via de REO- ontwerpstrategie razendsnel een opdracht te maken vanuit een inspirerend, actueel kunstwerk.
  • Workshop 2: Een 10 voor de Moeite door Gina Sanches en Oskar Maarleveld
    In deze sessie tonen en bevragen we manieren om op een frisse manier naar het beoordelen van kunst te kijken. Je gaat je eigen beoordelingscriteria formuleren en verbeelden, geïnspireerd door de interdisciplinaire en visuele Wicked-rubric.
  • Workshop 3: Koken met Bronnen door Arida Bandringa en Anneke Willemsen
    Kom naar deze hands-on sessie waarin je ontdekt hoe je een prikkelend thema creëert op basis van bronnen uit de kunsten, maatschappij en de leefwereld van de lerende. Kun jij in korte tijd een les maken rondom een thema voor je eigen educatieve praktijk?

Over de auteurs

Melissa Bremmer is lector Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Haar onderzoek richt zich op Embodied Music Pedagogy, inclusieve muziekeducatie en ArtsSciences–onderwijs. Melissa verzorgt de modules Kunsteducatief Ontwerp en Teaching as Artistic Practice aan de Master Kunsteducatie in Amsterdam.

Emiel Heijnen is lector Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zijn onderzoek richt zich op interdisciplinair kunstonderwijs, popcultuur-/mediaeducatie, curriculumontwerp en ArtsSciences-onderwijs. Emiel verzorgt de modules Kunsteducatief ontwerp en Teaching as Artistic Practice aan de Master Kunsteducatie in Amsterdam.

Folkert Haanstra is gepromoveerd op een proefschrift over de leereffecten van beeldende vakken in het onderwijs. Hij was als bijzonder hoogleraar Cultuurparticipatie en Cultuureducatie verbonden aan de Universiteit Utrecht en hij was werkzaam als lector Kunst- en Cultuureducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Over de workshopsleiders

  • Melvin van der Woude is een gepassioneerde kunstdocent met een focus op de combinatie van kunst, technologie en maatschappelijke ontwikkelingen. Met een Master Kunsteducatie en ervaring in curriculumontwikkeling zet hij onder andere Wicked Arts Assignments in om leerlingen creatief te prikkelen.
  • Tamar Clasquin werkte tien jaar als docent beeldend en ontwikkelde haar expertise verder als docent vakdidactiek aan de Breitner Academie en de HKU. Met een voorliefde voor actueel en kritisch kunstonderwijs begeleidt ze studenten in het ontwerpen van lessen voor het voortgezet onderwijs.
  • Gina Sanches werkt aan de AHK als docent vakdidactiek en studieloopbaanbegeleider (Breitner Academie), onderzoeker (Lectoraat Kunsteducatie), trainer bij CASE (Centre of Arts & Sciences Education) en als educator bij Framer Framed. Gina heeft ruime onderwijservaring als docent beeldend in het middelbaar onderwijs.
  • Oskar Maarleveld is kunstdocent, beeldend kunstenaar, muzikant en vormgever uit Amsterdam. Hij werkt al lange tijd als docent in het voortgezet onderwijs en op de Breitner academie. In zijn artistieke en educatieve praktijk zoekt hij steeds naar manieren om betekenisvolle en onverwachte verbindingen tot stand te brengen.
  • Arida Bandringa is trainer voor onder andere Wicked Arts Assignments. Ze heeft twintig jaar onderwijservaring als docent beeldend en werkt nu als onderwijsinnovator en educatief ontwerper voor CASE (Centre of Arts & Sciences Education, AHK).
  • Anneke Willemsen heeft jarenlange ervaring als docent Mode en Kunst Beeldend in het voortgezet onderwijs. Ze heeft gewerkt aan onderwijsvernieuwingen door onder meer Wicked Arts Assignments in te zetten. Tegenwoordig werkt ze als trainer voor CASE (Centre of Arts & Sciences Education, AHK).