De markt is het sociale hart van de buurt. Het is een plek voor ontmoeting, gezond en divers eten, een inclusieve plek voor alle portemonnees, een broedplaats voor lokaal ondernemerschap en bij uitstek dé plek om de cultuur en identiteit van een buurt te beleven. Beleving is er cruciaal, maar hoe bereik je dit terwijl je ook voorziet in de behoeftes van de lokale gemeenschap? En hoe waarborg je de identiteit van een stad of buurt terwijl je ook ruimte creëert voor internationale allure? Met deze vragen gaan wij aan de slag in de tweedelige reeks ‘Making Places’. We nemen hiervoor de foodhal als uitgangspunt en gaan binnen de thema’s prijs/ kwaliteit, inclusiviteit, ondernemerschap en leefbaarheid het gesprek aan met ervaringsdeskundigen en met elkaar.

In deze eerste avond van deze reeks zoomen we in op de thema’s prijs/ kwaliteit en inclusiviteit. Hoe ziet eetcultuur er anno 2020? Welke vormen van foodhallen bestaan er precies? En hoe creëer je een plek waar het draait om voedsel vóór de buurt, wat zelfstandig kan draaien. Foodhallen worden soms weggezet als hippe projecten die gentrificatie in de hand werken, maar is het ook mogelijk een plek voor de buurt te creëren die tegelijkertijd mensen van buitenaf aantrekt? En wat zijn de juiste ingrediënten om dit te bereiken?

Dit programma is ontwikkeld door
Robbert Bovee
Programmamaker De Ruimtelijke Stad
Thirza Tiel
Stagiair De Ruimtelijke Stad
De moderator van dit programma is
Bahram Sadeghi
Schrijver/ Moderator
ProgrammareeksMaking Places

De markt is het sociale hart van de buurt. Het is een plek voor ontmoeting, gezond en divers eten, een inclusieve plek voor alle portemonnees, een broedplaats voor lokaal ondernemerschap en bij uitstek dé plek om de cultuur en identiteit van een buurt te beleven. Beleving is er cruciaal, maar hoe bereik je dit terwijl je ook voorziet in de behoeftes van de lokale gemeenschap? En hoe waarborg je de identiteit van een stad of buurt terwijl je ook ruimte creëert voor internationale allure? Met deze vragen gaan wij aan de slag in de tweedelige reeks 'Making Places' We nemen hiervoor de foodhal als uitgangspunt en gaan binnen de thema’s prijs/ kwaliteit, inclusiviteit, ondernemerschap en leefbaarheid het gesprek aan met ervaringsdeskundigen en met elkaar.