Een talkshow met conservatoren van Revolusi! Met Nancy Jouwe, Susan Legêne, Ronald Nijboer, David Van Reybrouck, DJ Sekan en Feba Sukmana. Presentatie door Griselda Molemans. Voertaal Nederlands, Engelse ondertiteling.
Revolusi! Indonesië onafhankelijk biedt een internationaal perspectief op de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië in de jaren 1945-1949 aan de hand van de verhalen van ooggetuigen. Meer dan 200 objecten – van herinneringen in privébezit tot niet eerder in Nederland getoonde schilderijen uit Indonesische kunstcollecties – geven inzicht in deze belangrijke geschiedenis, voor Indonesië, Nederland en de wereld.
Na meer dan drie eeuwen van koloniale bezetting door Nederland, roept Indonesië in 1945 zichzelf uit tot een onafhankelijk land. Vanaf dat moment wordt ruim vier jaar lang gestreden voor zelfbeschikking. In 1950 wordt Indonesië lidstaat van de Verenigde Naties. Hiermee is de internationale bevestiging van de onafhankelijkheid een feit. Vandaag de dag heeft het land ongeveer 270 miljoen inwoners en bestaat uit meer dan 17.000 eilanden.
Centraal in de tentoonstelling staan ruim twintig mensen die de revolutie van nabij hebben meegemaakt: journalisten, strijders, militairen, kunstenaars, diplomaten, kinderen, politici en anderen. Hun ervaringen en ooggetuigenverslagen maken duidelijk dat deze geschiedenis vele gezichten en stemmen heeft. Wie streefden naar een vrij Indonesië? Wat stond er op het spel? Hoe heeft de revolutie vele mensenlevens geraakt en gevormd?
Hierover gaan we in gesprek met mensen uit Nederland en Indonesië.
Griselda Molemans is werkzaam als onderzoeksjournalist en documentairemaker. Ze heeft het uitgebleven rechtsherstel voor de Indische gemeenschap – een paraplubegrip voor alle etniciteiten uit de voormalige kolonie inclusief Indonesische ontheemde gezinnen – tot speerpunt van haar onderzoek gemaakt. Ze publiceerde twaalf boeken en produceerde meerdere documentaires.
David Van Reybrouck (1971) is cultuurhistoricus, archeoloog en schrijver van non-fictie, theater en poëzie. Zijn grootste succes behaalde hij met Congo. Een geschiedenis, dat werd bekroond met de Libris Geschiedenisprijs 2010, de AKO Literatuurprijs 2010 en de Prix Médicis 2012. Zijn essay Pleidooi voor populisme leverde hem de Jan Hanlo Essayprijs 2009 en de Vlaamse Cultuurprijs Kritiek en Essay 2009 op. In 2014 ontving hij de Gouden Ganzenveer en werd zijn pamflet Tegen verkiezingen bekroond met de Henriëtte Roland Holst-prijs. Dit pamflet werd geprezen door Kofi Annan. Hij schreef verder de theatermonoloog Para (2016) en Een jihad van liefde, waarvoor hij in 2017 samen met Mohamed El Bachiri het Ereteken van de Vlaamse Gemeenschap kreeg. In datzelfde jaar verscheen ook het essay Vrede kun je leren (samen met Thomas d’Ansembourg). Van Reybroucks Boekenweekessay Zink werd bekroond met Prix du livre européen. Zijn werk verschijnt in meer dan twintig talen.
Nancy Jouwe is cultuurhistoricus en werkt als freelance onderzoeker, docent en publiek spreker. Ze (co-)publiceerde verschillende boeken en artikelen over de Nederlandse koloniale geschiedenis en de doorwerking daarvan in hedendaagse sociale en culturele verhoudingen.
In zijn boek ‘Tabé Java, tabé Indië’ vertelt Ronald Nijboer (1987) het verhaal van zijn grootvader, Evert-Jan Nijboer, die zich in 1945 aanmeldt als oorlogsvrijwillger om ‘ onze Rijksgenoten in Indië te bevrijden’. Hoopvol begint Evert-Jan aan zijn avontuur, en aan zijn dagboek. Drie jaar later keert hij gedesillusioneerd terug en zwijgt over wat hij heeft meegemaakt. Zeventig jaar later reisde kleinzoon Ronald Nijboer zijn opa achterna, met diens dagboek in de hand.
Feba Sukmana is redacteur bij Erasmus Magazine. Naast haar werk houdt ze zich bezig met vertaalwerk en projecten over Indonesië. Feba is geboren en getogen in Jakarta, Indonesië, en kwam naar Nederland voor haar studie aan de Universiteit Leiden. Ze is opgeleid in taal- en literatuurwetenschappen met een specialisatie in Indische letteren en postkoloniale literatuur.
Susan Legêne is hoogleraar politieke geschiedenis en decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Eerder werkte zij bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen en het Tropenmuseum. Haar interessegebieden in de hedendaagse geschiedenis betreffen vraagstukken van cultuur en macht, in- en uitsluiting, in tijden van kolonialisme, imperialisme en dekolonisatie. Zij werkt daarbij onder meer samen met collega’s in Indonesie. Cultuur en macht gaat ook over ontwikkelingen in musea en rondom collecties. Zij geeft momenteel mede leiding aan het onderzoeksproject Pressing Matter: ownership value and the question of colonial heritage in museums (2021-2025).
Lasmi Sangidi (30 augustus 1941 Banjarmasin – Borneo) is Esthesienne/Antropoloog. Dochter van een Javaanse KNIL-Militair. Tijdens de Bersiaptijd in 1942-1945 zat de familie in Meester Cornelis, Batavia. In 1946 ging vader weer als KNIL-Militair in dienst voor de Politionele Acties, bij de Inlichtingen- en Veiligheidsgroep van de Tijgerbrigade. In 1950 moest het gezin zonderpaspoort naar Nederland, waar het in vier contactpensionsheeft gewoond. Het gezin kreeg pas in 1955 een woning toegewezen in Utrecht. Lasmi deed de Rijks-HBS Utrecht (1959) en studeerde Antropologie aan de K.U. Nijmegen (1990). Tot aan haar pensioen was zij werkzaam voor het Amsterdam Centrum voor Buitenlanders.
DJ Sekan verbindt de middag met zijn muziek. Gekenmerkt door een brede muzikale smaak en diepgaande kennis van verschillende genres, trekt Sekan een breed scala aan muziekliefhebbers aan. Door zijn familie werd hij op jonge leeftijd blootgesteld aan Indonesische muziek, wat nog steeds een grote invloed heeft op zijn huidige benadering van geluiden. Dit resulteerde uiteindelijk in de start van zijn eigen label/platform Jiwa Jiwa na het horen van het nummer Hidup of the New Rollies. Wat oorspronkelijk begon als een vooruitstrevend muzieklabel, is uitgegroeid tot een multidimensionaal platform waar fotografie, artikelen en films worden uitgedrukt met de bindende factor muziek. Dit is niet onopgemerkt gebleven en heeft hem dan ook een vaste plek opgeleverd op de toonaangevende Red Light Radio. Maar dit is niet alles wat Sekan omvat, zijn grenzeloze genres en eclectische esthetiek zijn een verrijking voor elke dansvloer of radioshow die hij doet. Met een uitgebalanceerde combinatie van soul, rauwe house en boogie vs. electro weet hij als geen ander de toon te zetten die smaakt naar meer.