Hoe reflecteert de fotograaf (on)bewust op persoonlijke vraagstukken? Op welke manier speelt identiteit een rol in het werk van de kunstenaar? Dit najaar slaat Pakhuis de Zwijger de handen ineen met Stichting Pictures for Purpose in de vorm van een drieluik Fotokroniek. In wekelijks opeenvolgende edities gaan we in gesprek met drie fotografen waarbij het thema identiteit in hun werk verweven zit. Met respectievelijk Desiré van den Berg (2 september), Phelim Loey (9 september) en Hanane el Ouardani (16 september) praten we over hun werkwijze, thema’s en keuzes die zij maken.

Toen fotograaf Phelim Hoey enkele jaren geleden werd gediagnostiseerd met Multiple Sclerosis (MS) kreeg hij te maken met vragen, angsten en onzekerheden die daarbij horen. ‘Hoe invalide zal ik raken? Wat is mijn levensverwachting? Eerst bracht hij angsten van anderen in kaart om ze een plek te geven binnen zijn nieuwe leven. Afgelopen jaar richtte Hoey zich vooral op zijn eigen situatie. Daarbij realiseerde hij zich dat de meeste mensen zich nauwelijks bewust zijn van hun lichaam. Maar door bijvoorbeeld ziekte is het functioneren ervan plots niet meer vanzelfsprekend. Dat betekent ook dat autonomie en zelfstandigheid – die in deze maatschappij belangrijk zijn– worden aangetast. Wat gebeurt er met je identiteit als het lichaam opdrachten en handelingen niet meer automatisch uitvoert? ‘Het leidt tot vervreemding en het ontstaan van een instrumentele visie op het lichaam’, aldus Hoey ‘Wie ben ik? en ‘Hoe beïnvloedt mijn ziekte mijn identiteit?’, werden zo belangrijke vragen voor een nieuw onderzoek.

 

Kijk de rest van de serie:

2 september – Desiré van den Berg: Van nachtfotograaf tot autonoom maker: deel 1 uit het drieluik.

16 september – Hanane El Ouardani: Verschillende culturen en identiteit: deel 3 uit het drieluik.

Dit programma gaat over
Dit programma is ontwikkeld door
ProgrammareeksFotokroniek

Laat je meenemen in de wereld van de fotografie!