De huidige pandemie heeft helaas ook consequenties voor de al bestaande ongelijkheid in het basis en voortgezet onderwijs. Het kabinet heeft dan ook 244 miljoen euro uitgetrokken om de achterstanden weg te werken die kwetsbare kinderen tijdens de corona-maatregelen in het onderwijs hebben opgelopen. Welke stappen moeten er genomen worden om de nieuw opgelopen achterstand te ondervangen? En hoe zorgen we dat de meer structurele problemen en lange- termijn oplossingen rondom kansengelijkheid niet uit het oog verloren worden? Tijdens deze Wit aan Zet gaan we het gesprek aan met Wethouder Onderwijs Marjolein Moorman, docenten, politiek, schoolbesturen en initiatieven die zich inzetten voor meer kansengelijkheid.
Het kabinet trekt 244 miljoen euro uit om de achterstanden weg te werken die kwetsbare kinderen tijdens de corona-lockdown in het onderwijs hebben opgelopen. Het geld gaat naar het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Er zijn talloze projecten in en buiten Amsterdamse basisscholen om de kansenongelijkheid in het onderwijs aan te pakken. Het onderwerp is zelfs een speerpunt van het beleid van onderwijswethouder Marjolein Moorman en er worden miljoenen beschikbaar gesteld voor de bestrijding ervan. Maar een overkoepelende aanpak ontbreekt en het is onduidelijk hoe initiatieven worden geëvalueerd, blijkt uit onderzoek van De Balie Live Journalism en AT5.
Middelbare scholen stellen zich vanwege de coronacrisis coulant op voor leerlingen van wie de leerprestaties zijn achtergebleven. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.