De transitie naar een duurzame en rechtvaardige balans tussen de mens en de rest van de planeet vraagt ook om een transformatie van het onderwijs. Gelukkig is er door het gehele onderwijssysteem een transitie naar een duurzamer, empathischer, liefdevoller en regeneratieve aanpak gaande. Bas van den Berg is als activistische onderzoeker bezig met het in kaart brengen van verhalen van onderwijspioniers die hun onderwijs al verbinden aan grote transitieopgave zoals digitalisering, circulaire economie en regeneratieve landbouw. In het boek ‘Onderwijzen in Transities’ onderzoekt hij hoe vooruitlopende onderwijzers dit in 10 steden door het hele land al in de praktijk brengen. Vanavond presenteert hij zijn boek en praten we hierover door met o.a. Bas van den Berg, Claire Boonstra en Kees Klomp.
Over het boek Onderwijzen in Transitie(s)
Dit boek is gebaseerd op de Regenerative Education Podcast waarin Bas van den Berg het gesprek aangegaan is met onderwijspioniers door het hele land heen. Wat elk van deze pioniers deelt, is een intentie om hun onderwijs te verbinden aan complexe transitieopgave. Om bij te dragen aan een duurzamere en rechtvaardige toekomst. In drie grote delen gaat het boek in op verbinden met de omgeving, met jezelf en met elkaar. Hoe kunnen we de lessen voor onderwijsontwerp en uitvoering van de verhalen van de pioniers gebruiken om onze eigen onderwijssystemen te helpen, uit te dagen en te transformeren? Daarover gaan we vanavond in gesprek.
Over de sprekers
Bas van den Berg is senior onderzoeker systemisch co-design en trekker van het werkpakket onderwijs en leren binnen het expertise netwerk systemisch co-design. Daarnaast werkt hij als strategisch adviseur duurzaamheid & onderwijs voor de dienst bestuurszaken van de Haagse Hogeschool. Hij is de auteur van het boek ‘Onderwijzen in Transitie(s)’.
Nynke Stam is tweedejaars master student Architectuur bij de Technische Universiteit Delft. Daarnaast heeft zij een fulltime bestuursjaar gedaan bij D.B.S.G. Stylos, de studievereniging van de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft, in de rol van onderwijscommissaris. Nynke is actief in vrijwilligerswerk en is de vormgever en kunstenaar van het boek ‘Onderwijzen in Transitie(s)’.
Claire Boonstra inventariseert, inspireert, activeert en mobiliseert met haar stichting œ Operation Education de pioniers die de transformatie in educatie willen dragen en voorleven. Een transformatie naar educatie die goed is voor mensen, de samenleving en de planeet – oftewel voor al het leven.
Kees Klomp is hoogleraar Toegepaste Wetenschappen aan de Hogeschool Rotterdam, en gespecialiseerd in onderzoek en ontwikkeling naar een existentiële benadering van economie. Daarnaast is hij mede-oprichter van Thrive Institute: een organisatie die economie & samenleving opnieuw wil uitvinden.
Dinant Roode is een ontwerper, een choreograaf van leren. Hij ontwerpt en faciliteert het leerproces, de veranderopgave als docent en als sparring-partner voor curriculumcommissies en managementteams bij de Hanzehogeschool Groningen. Hij schreef een boek over Onderwijs in Transitie waarbij de focus ligt op het samen al experimenterend ontwerpen van leren.
De moderator van dit programma is Mark Boode is mede-oprichter en bestuurslid van Teachers 4 Climate NL, lid van de Raad van Advies Youth for Climate, gepassioneerd docent met een missie om het onderwijs duurzamer te maken en schrijver van young adult boeken over jongeren die zelf maatschappelijke veranderingen in gang zetten / navigeren in maatschappelijke transities.