Als je door een willekeurige Amsterdamse wijk loopt krijg je er ongetwijfeld mee te maken: bouwwerkzaamheden. De trambaan wordt vernieuwd, de kades hersteld, je buurman bouwt een dakkapel en er worden nieuwe huizen gebouwd aan de andere kant van de wijk; in Amsterdam wordt letterlijk getimmerd aan de weg. Deze bouwwerkzaamheden trekken materiaal, mankracht en verkeer de stad in. Om deze stromen in goede banen te leiden moet er genoeg aandacht besteed worden aan deze bouwlogistiek. Welke vormen van bouwlogistiek kent Amsterdam? Wat gaat er goed en wat is nog een uitdaging? En hoe gaat bouwlogistiek er de komende jaren uit zien? Daarover gaan we tijdens deze aflevering van Logistiek020 in gesprek.
In dit programma beginnen we het gesprek met Marcel Ludema. Hij gaat vanuit de gemeente vertellen wat de ambities zijn op het gebied van bouwlogistiek in Amsterdam. Wat verstaan we onder bouwlogistiek? En welke processen hebben hiermee te maken? Verder zal Arjan Walinga namens Bouwend Nederland vertellen hoe Amsterdam zich op het gebied van bouwlogistiek verhoudt tot andere steden en wat de grote uitdagingen en knelpunten zijn voor de toekomst. Sanne van Vliet zal toelichten hoe deze logistieke processen lopen in de praktijk, en welke uitdagingen de BAM hier tegenkomt en hoe oplossingen worden gevonden. Wat Amsterdam een bijzondere casus maakt op dit gebied is natuurlijk de mogelijkheid om bouwmaterialen over water te vervoeren. Kim Borgmann zal meer over deze mogelijkheden vertellen en ook over de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Bij Beens Groep zijn ze niet vreemd van dit transport over water. Zij houden zich onder andere bezig met de kademuren in Amsterdam. Fred Groot zal hier tijdens deze aflevering meer over vertellen.
“Ketensamenwerking begint nu pas van de grond te komen. De stikstofproblematiek is erg belangrijk geweest voor die ontwikkeling.” Arjan Walinga, accountmanager bouw klein/beleidsadviseur ketensamenwerking bij Bouwend Nederland, is blij met de boost die de discussie geeft aan het aspect samenwerking. Toch ziet hij ook nog de nodige drempels waar bouwbedrijven in de komende maanden en jaren mee te maken krijgen. “Hier en daar is er bij het ontwikkelen van plannen en richtingen een middenweg nodig.”
Walther Ploos van Amstel betoogt dat Amsterdam moet investeren in een stevige binnenstedelijke infrastructuur. ‘Die investeringen betalen zich misschien wel snel terug, omdat er minder vrachtbewegingen nodig zijn.’