Khalid Amakran, opgegroeid in het Rotterdamse Spangen, besefte op jonge leeftijd dat zijn achtergrond er toe deed, na de 9/11 aanslagen op de Twin Towers. Hij besloot om zijn stem te gebruiken als fotograaf om anderen, die zich ongehoord en ongezien voelden, een platform te bieden. Met portretfoto’s in kranten, jurydeelname en museumcuratie geeft hij deze gemeenschappen een stem. Amakran blijft zich inzetten voor sociale rechtvaardigheid en het vergroten van zichtbaarheid. In Museum Gouda is momenteel de tentoonstelling ‘De Mix Nederland/Bnadem’ van hem te zien. Voor dit project zocht hij de eerste generatie Marokkaanse Nederlanders op. Als zeventigers en tachtigers poseren ze, vol trots naast hun kinderen en kleinkinderen. Ze vertellen hun verhaal, over worstelen én wortelen in Nederland.
Over de fotograaf
Opgegroeid in het Rotterdamse Spangen van de jaren ’90 zag hij van dichtbij wat het betekent om er niet bij te horen. Om hoe je eruit ziet, om je geloof, je afkomst of welke reden dan ook. Op z’n 19e besloot hij zichzelf en anderen die zich ongehoord en ongezien voelden een stem te geven. In de krant, in jury’s of als curator voor musea.