‘Natuurlijk,’ ‘schoon,’ een ‘transitiebrandstof’ en ‘noodzakelijk’ voor de ‘energiezekerheid’. Het zijn veelgehoorde stellingen rondom aardgas, zeker sinds de invasie van Oekraïne door voormalig hofleverancier Rusland. Maar kloppen ze ook? De fossiele industrie doet er alles aan om hun producten te laten stromen, ondanks de overvloedige waarschuwingen vanuit de wetenschap dat we deze juist zo snel mogelijk moeten afbouwen. Een belangrijk instrument voor de industrie is het beïnvloeden van de publieke opinie, zo blijkt wel uit het feit dat energiebedrijven gemiddeld 7% van hun totale budget aan communicatie besteden. In recente jaren is in hun communicatie regelrechte klimaatontkenning vervangen door subtielere strategieën gericht op het vertragen en bijsturen van de energietransitie, waaronder zogenaamde false solutions, zoals ‘schoon gas’ dus. Tijdens het evenement nemen we een data-gedreven kijkje in hoe die narratieven hun weg vinden in de journalistiek, en gaan we met journalisten en onderzoekers in gesprek over de uitdagingen rondom ‘false narratives’ en hoe we die kunnen rechttrekken.
*Let op: het laatste deel van dit programma is engelstalig