Meer dan de helft van de openlijke LHBTIQ+-jongeren werd in het afgelopen jaar met hun seksuele oriëntatie gepest of kreeg andere negatieve reacties. De helft van deze jongeren denkt wel eens aan zelfmoord. Hoe kun je als jeugdprofessional zorgen dat het op school veiliger wordt voor queers en dat zij zich er net zo welkom voelen als hun cis-hetero schoolgenoten?
Redouane Amine leidt vanuit Pakhuis de Zwijger een gesprek over de lessen die we kunnen trekken uit het project FOK ME HOKJE van Studio 52nd. Te gast zijn twee Amsterdamse jongeren die deelnamen aan project, Maryse Knook, Glenn Helberg en René Strik om te praten over de kansen om de veiligheid van LHBTIQ+’ers op school te verbeteren. Acteurs Dioniso Matias, Smita James en Diederik Kreike dragen de teksten van de jongeren voor.
In 2020 schreven Studio 52nd, Het Geluid Maastricht, de GSA van COC en Emancipator met jongeren uit de stad over hun ervaringen met queer zijn en queer-fobie. Het werd een jaar vol bijzondere ontmoetingen en belangrijke inzichten, die leidden tot krachtige verhalen en sterke teksten.
‘De dag voordat school begon, had ik een gesprek met de leerjaarcoördinator: een vrouw met een grote bril, precies zoals je haar zou verwachten. Ze zei: “Jij bent de enige leerling waarvoor we zo’n gesprek voeren voordat de school weer opent.”
Want jíj hebt een probleem, voelde ik dat ze vond. Het was alsof ze dacht dat ze mij een gunst verleende door me te accepteren. Het zou geen gunst moeten zijn. Als acceptatie een gunst is, dan ben ik blijkbaar toch nog een minder mens.’ – Kamil (16 jr), trans jongen
Deze verhalen en teksten worden gebruikt in theatervoorstelling FOK ME HOKJE. De voorstelling faciliteert een dialoog tussen scholieren, docenten en bestuurders over LHBTIQ+ op school. De voorstelling speelt weer in april en mei 2021.