Kantelen of gekanteld worden? In deze reeks wordt ontnuchterende klimaatwetenschap gekoppeld aan inspirerend activisme. Deze avond gaat het over eeuwenoude virussen, kernafval uit de Koude Oorlog en twee keer zoveel broeikgasgas als nu al in de lucht zit. Van alle ecosystemen die op omvallen staan, wordt de dooiende bodem rond de poolcirkel misschien wel het slechtst begrepen. Permafrost-expert Jorien Vonk neemt je mee in de mythes en de feiten. Hoe kunnen we de dooi stoppen? Stichting Reclame FossielVrij probeert een social tipping point af te dwingen door hun peilen te richten op de manipulatieve reclames van de fossiele industrie. Ze werden dit najaar op slag wereldberoemd omdat Den Haag als eerste stad ter wereld reclames voor vliegreizen, SUV’s en cruiseschepen gaat verbieden. Ze vertellen alles over de psychologie achter hun campagne. Met deze avond ook muzikale en filofische reflecties van het visionaire Collectief Walden.
Over de sprekers
Jorien Vonk is aardwetenschapper aan de VU. Ze onderzoekt het permafrost, tot voor kort met name in Siberië. Hier ligt een vorm van permafrost die al sinds de laatste ijstijd bevroren is en evenveel koolstof bevat als al de levende biomassa op aarde. Ze publiceerde meermaals in het toongevende Nature en kan als geen ander de nuchtere feiten helder een meeslepend vertellen.
Femke Sleegers en Martine Doppen werken voor Stichting Reclame FossielVrij. Hun campagne werd op slag wereldwijd beroemd toen op 13 september de gemeenteraad van Den Haag een motie aannam om fossiele reclames in de stad te verbieden. Psychologische inzichten in sociale kantelpunten staan centraal in hun strategie.
Collectief Walden is een groep kunstenaars en denkers die de urgentie voelt van de ecologische crisis. Ze hebben achtergronden in theater, filosofie, biologie, muziek en vormgeving. Collectief Walden maakt voorstellingen, installaties en tijdelijke ontmoetingsruimtes op het snijvlak van kunst, filosofie en wetenschap: altijd science; nooit fiction.
Jorien Vonk, permafrostonderzoeker aan de Vrije Universiteit: ‘Klimaatverandering gaat in het poolgebied zo veel sneller, extremer en onvoorspelbaarder dan hier. De mensen daar vragen zich vooral af: hoe gaan we ermee leven?’
Legislation passed on Thursday spells the end of publicly and privately funded advertising for petrol and diesel, aviation and cruise ships in the streets of the Dutch city, including on billboards and bus shelters. It takes effect from the start of next year.