Tijdens dit programma presenteert mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg het mobiliteitssysteem van de toekomst in zijn publicatie “De Gulden Snelweg”. Hierin stelt hij zich voor hoe we een flexibel en vraaggestuurd transportsysteem kunnen opzetten op onze huidige asfaltwegen. De rechterrijbaan zou dynamisch gereserveerd kunnen worden voor “vol” personen én goederenvervoer. Door middel van een digitale infrastructuur wordt de vullingsgraad van deze voertuigen geoptimaliseerd. Deelvoertuigen zoals stadsbussen en fijnmazig deelvervoer zoals deelauto’s en deelbusjes vormen de ruggengraat van het vraaggestuurde en gedeelde mobiliteitsnetwerk. We zoeken op deze avond dan ook antwoord op de vraag: Hoe richten we ons mobiliteitsnetwerk voor personen- én goederenvervoer snel in op een efficiënte, eerlijke en toekomstbestendige manier?
Het eerste uur van dit programma is een opname voor AT5 en is terug te kijken via onze website en Youtube, aansluitend gaan we in gesprek met de sprekers en de andere aanwezigen in de zaal.
Dowload hier gratis de PDF versie van het boek “De Gulden Snelweg”
Geert Kloppenburg is mobiliteitsexpert, ondernemer, journalist en podcastmaker die zich inzet voor het produceren en verspreiden van praktische kennis voor de verduurzaming van ons mobiliteitssysteem. Tevens geeft hij advies over de transitie naar duurzame mobiliteit aan overheden, non-profits als Urgenda en ondernemingen zoals Fastned. Geert zal de avond aftrappen met een presentatie over zijn publicatie “De Gulden Snelweg”.
Marc Buiter is zelfstandig ondernemer en werkt onder de naam Embergy Consulting als concept developer en projectmanager voor duurzaam landgebruik. Vanuit deze rol helpt Marc bij het opzetten van verscheidene voedselbossen, hij is ook secretaris van het bestuur van de Stichting Voedselbosbouw. Daarnaast is Marc co-auteur van de publicatie “De Gulden Snelweg”.
Peter de Winter is Senior adviseur Openbaar Vervoer bij Vervoerregio Amsterdam. Door zijn werkervaring bij onder andere Conexxion, Goudappel Coffeng en Stadsregio Amsterdam weet hij veel van technische en bestuurlijke processen rondom openbaar vervoer in de regio. Hij zal vanuit zijn perspectief reflecteren op Geerts verhaal en meedenken over de praktische toepassingen.
Vanuit haar positie als beleidsmedewerker Innovatie bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt Karin Hoekstra aan een bereikbaar en veilig Nederland. Zij houdt zich specifiek bezig met beleid voor OV en Spoor met een focus op innovatie.
Jan van Selm is directeur van DOVA , het samenwerkingsverband van de veertien decentrale OV-autoriteiten. Zij werken samen om aan verbeteringen in het openbaar vervoer door deze verder op elkaar af te stemmen en kennis en ervaringen uit te wisselen. Ook is Jan sinds begin 2021 columnist van OV-Magazine.
Meer weten over De Gulden Snelweg? Check de video hieronder:
Topspecialist Erik Verroen van Rijkswaterstaat geeft aan dat de huidige manier van omgang met de ringwegen van Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam niet langer houdbaar is. In deze podcast spreekt hij met Geert Kloppenburg over zijn visie op een meer dynamisch en collectief gebruik van snelwegen rondom de grote steden, hoe je kan sturen op bezettingsgraad en de combinatie met deelauto.
Tijdens het bestuurlijk forum van de Dag van het OV 2021 op 22 maart brak Fleur Gräper, gedeputeerde in Groningen en voorzitter van IPO-Mobiliteit en OV-bureau Groningen Drenthe, een lans voor ‘Publieke Mobiliteit’. Is de tijd eindelijk rijp voor deze gedachte?
Met het manifest willen we het gesprek starten om te bepalen waar, wanneer en hoe BRT een bijdrage kan leveren aan de transitie naar een schoon, veilig en bereikbaar Nederland. Hier ligt een mooie uitdaging om de werelden van de weg en het openbaar vervoer met elkaar te verbinden. Het manifest vormt de aanzet, concrete projecten vormen de ‘proof of the pudding’. We willen met alle partijen vooral in de praktijk aan de slag om die volgende stap voor
BRT samen verder te ontdekken.