Waar foodhallen in veel landen al decennia lang onderdeel zijn van het dagelijks leven, kon je ze vijf jaar geleden in Nederland nog op één hand tellen. Het afgelopen jaar is Nederland tientallen foodhallen rijker geworden. Wat maakt deze manier van eten en drinken zo populair? Welke goede en slechte voorbeelden zijn er? Hoe blijven ze toegankelijk voor elke portemonnee en welke impact heeft corona op het voortbestaan?
Toen een oude parkeergarage in Amsterdam Zuidoost werd getransformeerd tot foodcourt, beter bekend als de World of Food, begeleidde multiculinaire ondernemer Sarriel Taus de ondernemers met het opzetten van een eigen zaak. Daarnaast zorgde hij er ook voor dat de World of Food de culinaire publiekstrekker werd voor bewoners van binnen en buiten het stadsdeel. Sarriel is onder meer bekend van restaurant Fifteen die hij in 2004 met de Jamie Oliver startte, waarbij werkloze jongeren een opleiding kregen. Daarnaast zette hij met mede-buurtbewoners de zuiderMRKT op. De eerste door bewoners geleide coöperatieve voedsel-markt van Nederland.
Tsjomme Zijlstra is oprichter van bierbrouwerij de Kaapse Brouwers en mede oprichter van de Fenix Food Factory in Rotterdam. Wie de Fenix Food Factory binnenloopt, merkt al gauw dat dit geen gewone plek is. De Fenix Food Factory staat symbool voor Rotterdam en maakt de connectie tussen de voedselondernemers uit de regio en de stad. Een aantal Rotterdamse ondernemers slaagden erin om een authentieke Rotterdamse loods op te zetten, waar zij hun passie voor ambachtelijke smaken deelden.
Lyongo Juliana, architect en Directeur Caribische Regio bij OZ, onderzoekt als Architect in Residence de mate van diversiteit en inclusiviteit van de Amsterdamse architectuur. Voedsel kan een grote verscheidenheid aan culturen met elkaar verbinden, maar als het gebouw waar deze ondernemers zijn gehuisvest niet deze verscheidenheid aan culturen kan aanspreken, dan sla je de plank mis. Volgens hem zijn architecten de afgelopen decennia vooral bezig met iconische gebouwen maken dan dat ze bezig zijn geweest om een oplossing te zoeken voor sociale vraagstukken.
Maaike de Reuver is expert op het gebied van trends, innovaties en ontwikkelingen in de foodservice. Op 22-jarige leeftijd werd ze uitgeroepen tot een van de meest veelbelovende ondernemers onder de 25 jaar. Ze is onder meer bekend van het cateringconcept WE CANTEEN dat lokale ondernemers inzet om het cateringaanbod in bedrijfsrestaurants te verzorgen. Nu is ze hoofdredacteur bij Food Inspiration.
Ellen van Vugt is eigenaar van MRKT. Ellen is specialist op het gebied van retail en markten en helpt stedelijke gebieden optimaal te functioneren. In het verleden werkte zij aan de ontwikkeling van diverse markthallen en marktconcepten, waaronder de Markthal in Rotterdam en de Dappermarkt in Amsterdam. Als lid van de Taskforce Consumentbeleving van de Nederlandse Raad voor Winkelcentra (NRW), onderzocht zij het belang en impact van branding op gebieden.
Bas Buvelot is directeur Asset Development bij CBRE Global Investors. Hij houdt zich bezig met de Nederlandse winkelportefeuille en heeft meer dan 15 jaar ervaring in het retail & F&B vastgoed. In het verleden werkte hij als projectontwikkelaar aan onder andere de Markthal Rotterdam en Hoog Catharijne Utrecht. Momenteel werkt hij aan de herontwikkeling van de Amsterdamse Poort, een groot winkelcentrum in Amsterdam-Zuidoost.
Een concept in opkomst in Nederland is de foodhal. De Foodhallen in Amsterdam was het eerste voorbeeld van een foodhal, niet te verwarren met markthallen, in ons land. Volgens de onderzoekers van Van Spronsen & Partners, die het rapport De Foodhal in beeld samenstelden, blijft het niet bij de vier die Nederland er inmiddels telt. Gaat de foodhal ons land veroveren? >>>
Arnhem, Alkmaar, Breda, Groningen: overal lijken ze tegenwoordig plannen te hebben voor een foodhall. Het fenomeen - overgewaaid uit Singapore en de Verenigde Staten - is hot. Het aantal eethallen in Nederland groeide in twee jaar tijd van vier naar dertien. >>>
Street food markets are the most extravagant swindle visited on the middle classes since the 2010 Liberal Democrat manifesto, and it’s hard to know whether to laugh or cry about it. >>>
Podcast Where We Buy.