Kunst geeft de stad uitstraling, biedt levendigheid, verrast en daagt uit. Het kan tot nadenken zetten en het kan ook gewoon inspirerend en mooi zijn. Het is een belangrijke reden voor mensen om in een stad te willen wonen, werken en recreëren. Kunst is dus belangrijk om de stad leefbaar te houden, maar is er nog wel ruimte voor de creatieve makers in de stad en staat de economische waarde van kunst wel in verhouding tot de maatschappelijke waarde die het heeft? In deze tweede aflevering van Centre of Expertise for Creative Innovation x Designing Cities for All gaan we hierover in gesprek met onderzoekers, beleidsmakers en natuurlijk kunstenaars. Ook gaan we het hebben over het maatschappelijk verdienvermogen. Wat is het, hoe bereik je het en wat voor rol kunnen kunstenaars en ontwerpers hierin hebben?
Sepp Eckenhaussen is cultuurcriticus, onderzoeker en initiatiefnemer. Hij werkt als onderzoeker bij het Instituut voor Netwerkcultuur (Hogeschool van Amsterdam), waar hij zich bezighoudt met zelforganisatie, beleid en alternatieve verdienmodellen in (digitale) cultuur. Ook is Sepp co-directeur van Platform BK, een ledenvereniging en actieve denktank die de rol van kunst in de maatschappij onderzoekt en strijdt voor een beter kunstklimaat en een sterkere positie van de kunstenaar.
Gerbrand Bas is als productontwerper opgeleid aan de toenmalige Akademie voor Industriële Vormgeving. Na een carrière als ontwerper houdt hij sinds 15 jaar vooral bezig met het verbeteren van de randvoorwaarden voor design en de culturele en creatieve sector in het algemeen. Hij doet dat vooral in zijn functie als directeur van Designlink, als uitvoerende secretaris van de Federatie Creatieve Industrie en via diverse advies- en bestuursfuncties in de creatieve industrie.
Kevin de Randamie, als hiphopartiest bekend onder de naam Blaxtar ondervond in 2010 tijdens de economische crisis de gevolgen van een slecht ontwikkelde businesskant. Hij begon daarop een onderzoek naar het gebrek aan zakelijk inzicht bij hemzelf, artiesten en andere creatieven. Hij werd een businesscoach voor artiesten, maar ook designers, dansers en producenten. Daaruit ontstond uiteindelijk Cre8tiveRevolution: een organisatie die zich richt op educatie van Creatief Ondernemerschap binnen de culturele en creatieve sector. Ze willen creatieven en ondernemers helpen om Creative Capital te ontdekken. Als lid van het Topteam Creatieve Industrie wil de Randamie de werelden van sociale innovatie, human capital en mind-settraining bij elkaar brengen.
Josien Pieterse is mede-oprichter en co-directeur van Framer Framed. Framer Framed is een platform voor kunst en cultuur, met een expositieruimte in Amsterdam. De exposities bevinden zich op het snijvlak van hedendaagse kunst, visuele cultuur en politiek. De exposities tonen werk van bekende en onbekende kunstenaars die wereldwijd actief zijn en zich verhouden tot maatschappelijke vraagstukken. Bij het samenstellen van tentoonstellingen biedt Framer Framed een platform aan zowel gevestigde curatoren als nieuwe namen.
Raul Balai is een kunstenaar wiens focus ligt op thema’s als culturele ‘clashes’, hybriditeit, uitwisselingen en transformaties. Hij is gefascineerd door de manier waarop het dominante historisch narratief de status quo bepaalt. Verklaringen, verslaggeving en geschiedschrijving vanuit de status quo worden in zijn ogen vaak als hoogste waarheid gezien. De rode lijn in al zijn werk wordt gevormd door de vragen: hoe werkt geschiedenis, wie bepaalt het narratief, hoe wordt dit gereproduceerd en verspreid en in welke vorm en waar vindt dit zijn plek binnen de hedendaagse cultuur?
Frank Kresin is decaan van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam. Hij heeft een achtergrond als filmmaker, een universitair diploma AI en stond aan de wieg van een groot aantal onderzoeksprogramma’s en -projecten op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Hij is nauw betrokken bij de thema’s Digital Social Innovation, Citizen Science, Critical Making en Responsible Design.
Met een achtergrond als journalist en carriere als mediakunstenaar waar zij op toonaangevende festivals als World Wide Video en Independent Music and Art Festival exposeerde, is Wilja Jurg sinds 12 jaar directeur van Tetem Kunstruimte. Tetem is een onderzoekend presentatie platform in een rijk netwerk van creatieve makers en denkers dat kunst en maatschappij met elkaar verbindt.