Vanaf eind jaren zestig kwamen steeds meer vrouwen uit Turkije naar Nederland om hier een nieuw leven op te bouwen. Maar hoe goed kennen we hun verhalen? In haar boek en gelijknamige tentoonstelling Je moest eens weten brengt fotograaf en beeldend kunstenaar Çiğdem Yüksel de verhalen van deze generatie vrouwen tot leven en geeft ze een blijvende plek in onze Nederlandse geschiedenis.
Met portretten van 22 vrouwen, aangevuld met interviews en unieke foto’s uit hun familiealbums, schetst Çiğdem een indringend en gelaagd beeld van de eerste generatie vrouwen uit Turkije in Nederland en vult hiermee ons visueel archief aan.
Tijdens deze Fotokroniek nodigen we je uit om samen met Çiğdem de verdieping op te zoeken. Aan de hand van foto’s en verhalen neemt ze je mee in haar werkproces, haar kennismaking met het werk van Bertien van Manen en neemt ze je mee in het leven van deze vrouwen: over hun aankomst in een vreemd land, zelfredzaamheid, heimwee, en de belangrijke rol die zij speelden in de Nederlandse economie. Ook gaan we in op liefde, dromen, en hun strijd voor gelijke rechten. En wat betekenen deze verhalen voor de volgende generatie? Hoe kijken hun kinderen en kleinkinderen naar deze verhalen?
Meer informatie
Je moest eens weten is een productie van Prospektor. De tentoonstelling ‘Je moest eens weten: de eerste generatie vrouwen uit Turkije in Nederland’ van Çiğdem Yüksel is tot en met 25 mei te zien in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Tegelijkertijd is er een uitgebreid publieksprogramma met workshops, rondleidingen en gespreksavonden. Het gelijknamige boek, verschenen bij nai010 uitgevers, is nu verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Turks.
Çiğdem Yüksel in het nieuws: de Volkskrant / Kunststof (NTR)
Over de fotograaf
Çiğdem: ‘Ik besefte hoezeer ik beelden mis die recht doen aan het verhaal van de eerste generatie vrouwen uit Turkije, zoals mijn oma. Een archief dat representatief is, waar mijn generatie en de generaties erna terecht kunnen om te zien wie deze vrouwen waren en om te begrijpen waar ons verhaal in Nederland begonnen is. Als we ons visuele erfgoed niet snel aanvullen, blijft deze geschiedenis onzichtbaar. ‘Deze vrouwen zijn op leeftijd, de tijd dringt.’
Çiğdem Yüksel is een Turks-Nederlandse fotograaf en beeldend kunstenaar. In haar werk richt Yüksel zich op de invloed van fotografie op ons collectieve geheugen. In het hart van Yüksels werk ligt een diepe verbondenheid met de mensen die ze portretteert. Haar creatieve proces leidt tot een diverse reeks resultaten, van foto- en videowerken tot interactieve installaties, podcasts, textielwerken en publicaties. Ze begon haar carrière in de fotografie bij de Volkskrant. In 2017 won ze de prestigieuze Zilveren Camera-award voor haar portretserie van Syrische kindvluchtelingen die werkten in textiel- en schoenfabrieken in Turkije.
Partners
Prospektor is een journalistiek productiebureau dat zich richt op verhalen met maatschappelijke relevantie. De vertelvorm kan uiteenlopend zijn: documentaire films, interactives, podcasts, boeken en tentoonstellingen, en is vaak transmediaal.
Nederlands Fotomuseum in Rotterdam waakt over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst en maakt dit toegankelijk voor het publiek in al zijn verscheidenheid.
Nai010 uitgevers is specialist in het uitgeven van hoogwaardige publicaties op het gebied van architectuur, stedenbouw, kunst en design. Jaarlijks publiceert de uitgeverij zo’n 45 boeken, die wereldwijd worden gedistribueerd en in meer dan 1500 boekhandels worden verkocht.
NTR zendt dinsdag 26 november in Het Uur van de Wolf – Kort (NPO 2) de documentaire Droombeeld uit. Regisseur Rosa Ruth Boesten volgt hierin Çiğdem Yüksel bij het verwezenlijken van het project en keert met haar terug naar IJmuiden, de plaats waar Yüksels oma in Nederland aankwam en waar Yüksel zelf is geboren en opgegroeid.