Miljarden euro’s die je in enkele jaren uit de handen van de fossiele industrie haalt. Het klinkt als een droom, maar dit is echt gebeurd. En dat door mensen zoals jij en ik. De verschillende campagnes die de pensioenfondsen zover hebben gekregen vormen samen één van de meest succesvolle klimaatcampagnes van de afgelopen jaren. Hoe zet je zo’n campagne op?
Succesvolle divesteringscampagnes
De campagnes om pensioenen te laten divesteren – stoppen met investeren – in de fossiele industrie maken gebruik van allerlei verschillende acties. Veel van de actievoerders begonnen bijvoorbeeld met het schrijven van een brief naar hun pensioenfonds om aandacht te vragen voor de omvang van hun fossiele investeringen. Voor Lisette, die actief was voor de campagne gericht op pensioenfonds ABP, begon het met het schrijven van een opiniestuk.
Lisette: “Ik wilde in eerste instantie via de interne communicatie van de Hogeschool van Amsterdam aan mijn collega’s uitleggen hoe ons pensioengeld belegd wordt, en dat we daar als deelnemers ook invloed op kunnen hebben. Want wie weet dat? Maar de toegang tot interne communicatiemiddelen werd ons ontzegd. Daarom schreven we een opinieartikel in het onafhankelijke nieuwsmedium HvanA. Dat heeft wat teweeggebracht!”
Lisette werd al snel verrast door de bereidheid van de Hogeschool en nog elf andere Amsterdamse instellingen om een brief te ondertekenen naar ABP. En zo begon de bal te rollen.
Rozemarijn is één van de actievoerders die zich heeft ingezet voor de pensioenencampagne gericht op PFZW. Ze is actief bij Christian Climate Action en Extinction Rebellion en is pensioendeelnemer bij PFZW. Toen zij zich ervan bewust werd dat met haar pensioengeld de wereld werd verwoest, wilde ze daar directe actie tegen voeren. Zo is ze met vijf mensen gaan bidden en zingen bij PFZW. Dit zorgde voor veel ongemak bij de medewerkers, ook omdat de politie hen niet wilde weghalen.
Wat maakt deze campagnes zo belangrijk?
Deze campagnes zijn onder andere belangrijk omdat ze het maatschappelijk draagvlak voor fossiele bedrijven onder druk zetten. Fossiele bedrijven zetten nog steeds volop in op het oppompen van meer kolen, olie en gas, en met hun lobby en misleiding verzwakken ze klimaatbeleid. Doordat pensioenfondsen nu hun vertrouwen opzeggen in deze fossiele bedrijven, verkleinen ze de macht van deze oliereuzen. Het maatschappelijk draagvlak voor de fossiele industrie kantelt. De vele miljarden dragen niet langer bij aan de ontwikkeling van nieuwe fossiele projecten, maar kunnen juist worden gestoken in de rechtvaardige klimaatoplossingen die we nodig hebben. Fossiel wordt iets van het verleden: en dat is wat deze pensioenfondsen de wereld, bedrijven en investeerders laten weten. Vatan Hüzeir, initiatiefnemer van de ABP Fossielvrij-campagne, vertelt op woensdag 19 juni meer over deze zogeheten ‘social license to operate’ en het effect van deze campagnes.
Laat je inspireren en vier met ons mee!
Wil jij hier meer over weten en verder over doorpraten? Kom dan naar het event ‘Pensioenen Kleuren Groen!’ op woensdag 19 juni in Pakhuis de Zwijger. Daar gaan we ook bekend maken hoeveel miljarden pensioenfondsen uit de fossiele industrie hebben gehaald. Tipje van de sluier, we zijn er nog niet, maar flink op weg! Het wordt een inspirerende én feestelijke avond!