Tijdens de laatste weken van het jaar, bieden we elke week een kijkje achter de schermen bij Pakhuis de Zwijger en interviewen we één van onze collega’s. Wie zijn de gezichten achter onze programma’s en waar houden wij ons mee bezig? Deze keer spreken we Annick Mantoua, die sinds september dit jaar directeur-bestuurder is van Pakhuis de Zwijger.
Wat doe je precies bij Pakhuis de Zwijger?
Sinds begin september ben ik directeur-bestuurder van Pakhuis de Zwijger. Als directeur-bestuurder is het mijn eindverantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de organisatie goed draait en dat Pakhuis de Zwijger floreert als dé plek voor ontmoeting en dialoog. Ik stel de koers van de organisatie vast, maak plannen voor de toekomst, bouw samenwerkingen op en zorg ervoor dat zaken zoals het team, de begroting en het gebouw goed geregeld zijn. Dit doe ik in nauwe samenwerking met het managementteam, maar ook in afstemming met andere betrokken teams in de organisatie zoals HR, de personeelsvertegenwoordiging en onder toezicht van de Raad van Toezicht.
Wat waren voor jou de hoogtepunten van dit jaar?
Er zijn al zo veel hoogtepunten geweest sinds mijn start vier maanden geleden! Allereerst was er het warme welkom door het team: horeca, catering, zaalverhuur, events, techniek, marketing en communicatie, programmamamakers, productie, balie/receptie en bedrijfsvoering. Zoveel mooie mensen werken dagelijks met veel toewijding en plezier om impactvolle programma’s, evenementen, diners en ontmoetingen te realiseren.
Ik ben bij veel indrukwekkende programma’s en evenementen geweest die mij niet alleen trots maakte, maar ook persoonlijk hebben geraakt door de gevoelige en belangrijke onderwerpen die werden gedeeld en de verbinding die daarbij wordt gemaakt met kunst- en cultuur. Dit vraagt om moed, durf en veerkracht. Pakhuis de Zwijger heeft als organisatie een turbulente tijd doorgemaakt. Mijn start betekent ook het begin van een nieuwe fase. Inmiddels heb ik bijna met iedereen binnen de organisatie een één-op-één kennismakingsgesprek gehad. Dit was voor mij op zichzelf al een groot hoogtepunt. Die gesprekken hebben me laten zien hoeveel gedrevenheid, betrokkenheid en creativiteit er in het team zit. Dat is veelbelovend!
Welke doelen of plannen heb je voor komend jaar binnen Pakhuis de Zwijger?
We hebben een krachtig nieuw beleidsplan met als motto: naar rechtvaardigheid met minder lullen, meer poetsen. Dat spreekt me enorm aan. Het gaat om actie ondernemen en zorgen dat wij dingen gedaan krijgen. Dit betekent niet dat we alles zelf moeten doen, maar wel dat we kijken naar waar en hoe wij daadwerkelijk verandering kunnen teweegbrengen. Door dingen te doen en uit te proberen, leren we. Drie woorden die ik meeneem uit mijn eerste 100 dagen bij Pakhuis de Zwijger zijn nieuwsgierigheid, ruimte en verbinding. Ik heb de afgelopen tijd al veel kennisgemaakt met het team, de programma’s en evenementen, en hoe de organisatie werkt maar deze fase is nog niet voorbij. Op basis van deze beginperiode ga ik mijn eerste plannen en doelen verder uitwerken. Ik kijk ernaar uit om samen met het geweldige team, onze partners en communities verder aan de slag te gaan.
Welke rol heeft Pakhuis de Zwijger volgens jou binnen de maatschappij en voor jou persoonlijk?
We hebben ruimte nodig om elkaar opnieuw te ontmoeten, verschillende werelden samen te brengen, naar elkaar te luisteren én beter te leren luisteren. Ook is het belangrijk dat alle informatie die we dagelijks tot ons nemen, beter leren te duiden. Pakhuis de Zwijger biedt die ruimte voor meer duiding, zowel fysiek als online, en dat geeft een enorme verbindende kracht. Door de slimme inzet van online media, partnerships en betrokken communities zijn onze programma’s letterlijk en figuurlijk grenzeloos.
Ik hoop dat Pakhuis de Zwijger deze kracht verder uitbreidt om een nog breder en diverser netwerk te faciliteren en zich ontwikkelt als een sterke cultuur- en mediaorganisatie, zowel lokaal als internationaal. Daarnaast hoop ik dat Pakhuis de Zwijger nog meer een plek wordt waar bedrijven en organisaties hun eigen evenementen willen organiseren, of waar mensen gewoon even binnenkomen voor een kop koffie of iets lekkers om te eten. We hebben letterlijk alles in huis om mensen en organisaties samen te brengen!