Op dinsdag 25 oktober heeft bij New Metropolis Nieuw-West het programma ‘De sociale kant van gamen’ plaatsgevonden. Een co-creatie en dialoog sessie over de rol van gamen in onze maatschappij. Wat maakt gamen zo waardevol voor veel mensen in onze samenleving? Hoe kunnen we mensen via gamen met elkaar verbinden? Hoe zetten we gamen in voor een betere wereld?

Gamers, bewoners en professionals zijn aan de hand van deze vragen met elkaar in gesprek gegaan over de verbindende rol van gamen. Een inspirerende avond vol mooie verhalen, interessante discussies en waardevolle inzichten. Met presentaties en een brainstorm sessie hebben we van en met elkaar geleerd over dit belangrijke thema.

Reverse brainstorming

In het boek ‘Winnie De Pooh en het oplossen van problemen’ (R.E Allen) wordt beschreven hoe je soms je perspectief op problemen gewoon even moet veranderen om tot een oplossing te komen. Doe er wat bij, haal er wat af, draai twee delen om, verander de kleur. Net als bij de principes van Design Thinking gaat innovatie vaak over het herkaderen van traditionele problemen.

Reverse brainstorming is hier een voorbeeld van. Want als we willen onderzoeken hoe we gamers verbinden, is het waardevol om eerst eens goed los te gaan op de vraag: ‘Hoe kunnen we gamers zo goed mogelijk afstoten?’ Een wat ludieke vraag waar we onze fantasie op zijn beloop kunnen laten: zet ze allemaal op een onbewoond eiland; bind ze vast aan de computer etc.

Door het probleem groter (en daarmee vaak belachelijker) te maken ontdekken we aspecten van het vraagstuk waar we voorheen nooit op zouden komen. We maken het groter om vervolgens met een frisse blik te kijken naar een mogelijke oplossing. Zo hebben we tijdens dit programma onze brainstorm ook aangepakt. Het resultaat vindt je onderaan dit artikel!

Het positieve verhaal

De sociale kant van gamen? Ja, gamen verbindt. Sterker nog, gamen maakt het mogelijk om mensen van over de hele wereld te ontmoeten die dezelfde interesse hebben als jij. Zowel online als offline is gamen voor mensen een manier om te ontmoeten, ontwikkelen en verbinden. Jongeren die samenkomen om te strijden in een Tekken of Fifa toernooi of gezellig een potje Mario Kart op de bank tijdens een huisfeestje. Als we gamen inzetten om contact te faciliteren wordt het een middel waarmee mensen bij elkaar kunnen brengen. Dit is ontzettend waardevol!

Naast het verbindingsaspect is gamen een manier om competentie (succes) en autonomie (identiteit) te ontwikkelen. Voor velen is een game een plek waar de normale regels niet gelden en er ruimte is voor zelfontplooiing en groei. Als we als samenleving leren hoe we dit op een veilige en gezonde manier leren stimuleren kan gamen een ontzettend sterk mechanisme zijn voor gemeenschapsontwikkeling.

De schaduwkanten

Maar gamen is toch verslavend? Ja, dat klopt, en flink ook. Tegenwoordig zitten er in de meeste games een hoop gokelementen, vaak in de vorm van zogeheten ‘lootboxes’. Lootboxes zijn schatkisten die je voor een klein bedrag mag openmaken voor een prijs die in je in het spel weer kunt gebruiken. Bijvoorbeeld een kledingstuk of een sterker wapen. Nu is het dat deze lootboxes zo geprogrammeerd zijn dat je 9 van de 10 keer niks bijzonders wint. Net als in het casino moet je er heel veel geld in steken om kans te maken op een grote prijs. Dit mechanisme maakt gamen heel verslavend (zeker voor kinderen en jongeren).

Daarnaast is het zo dat mensen zich kunnen verliezen in een game. De bovengenoemde verbindings-, competentie- en autonomie-aspecten kunnen namelijk ook een heel negatieve invloed hebben op de beleving van gamers. Want stel dat je in het echte leven geen competentie ervaart? Het gaat slecht op school, je bent onzeker over je identiteit en weet eigenlijk niet waar je naartoe wilt in het leven. Dan is een game voor velen ineens een plek waar deze problemen even niet bestaan. Je mag vluchten van jezelf en hoeft niet na te denken over deze moeilijke vragen. Jouw karakter in het spel is als het ware een nieuw begin waar je de controle hebt om keuzes te maken en te zijn wie je echt wilt zijn. Gameverslaving is een symptoom van onderliggende tekortkomingen en uitdagingen in het psychosociaal welzijn van mensen en een groot probleem in onze huidige maatschappij.

Conclusie

Dus hoe sociaal is dat gamen nou eigenlijk? En hoe gaan we om met de schaduwkanten? Het belangrijkste is dat we gamers offline bij elkaar brengen. Dat we platformen creëren waar gamers elkaar kunnen ontmoeten en eigenaarschap mogen ervaren over hun passie. Dat gamen het middel wordt (de gedeelde interesse) die mensen bij elkaar brengt en dat we vanuit dit contact werken aan persoonlijke en gemeenschappelijke groei. Vanuit veiligheid, inclusiviteit en gelijkwaardigheid aan de slag met het verbinden van gamers!

Wil je een keer ervaren hoe het is om samen te gamen?

Kom 11 december langs in New Metropolis Nieuw-West en doe mee met onze LAN-gaming sessie! Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.

Foto’s en uitkomsten