Studeren is veel meer dan het simpelweg behalen van een diploma. Ook aspecten zoals burgerschap, zelfontplooiing en het leren samenwerken met mensen uit andere disciplines staan hoog op de educatieve agenda. Wat is goed onderwijs eigenlijk? En wat is de rol van een docent, een student en van een schoolgebouw nog anno 2021? Tijdens ‘Wat leert het onderwijs van corona?’ praten we met docenten, studenten en de politiek over welke lessen we in deze periode leren voor de toekomst van ons onderwijs.
De coronacrisis heeft de onderwijswereld totaal op z’n kop gezet. Studenten ontmoeten elkaar nog nauwelijks en docenten moesten zich zo ongeveer om laten scholen tot ict-expert om aan alle digitale verwachtingen te voldoen. Dit was voor zowel docent als student verre van ideaal. Maar we hebben hierdoor wel geleerd dat bepaalde digitale middelen nieuwe mogelijkheden bieden. Moeten we daarom meer investeren in technische toepassingen om zo het onderwijs actueel te houden, of moeten we wellicht eerst een stap terug doen voordat we het systeem fundamenteel anders inrichten?
Dit programma is ontwikkeld door FLOOR, het cultureel platform van de Hogeschool van Amsterdam