Jongeren in tussenposities groeien op tussen culturele, religieuze, sociale of institutionele leefwerelden. Ze hebben bijvoorbeeld een dubbele nationaliteit, of zijn bijvoorbeeld de eerste in hun familie die gaan studeren.

Tijdens dit programma brengen we mensen samen uit verschillende praktijken: onderzoekers, theatermakers, jongeren, sociaal werkers, kunstenaars. Ieder met eigen ervaringen van wat het betekent om tussen werelden te bewegen. Hoe kunnen we van elkaar leren, elkaar versterken, en beter navigeren in dit tussengebied? Wat vraagt het van ons – lichamelijk, professioneel, sociaal? En hoe geven we hier samen taal aan? Via performances, gesprekken en gedeelde reflectie creëren we ruimte voor ontmoeting, zintuigelijke ervaring en collectief leren. Het wordt een avond waarin je mag luisteren, voelen, én spreken.

Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in onze zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken of via ons YouTube-kanaal.

Over het Project Spelenderwijs

In het project ‘Spelenderwijs’ bundelen theater en wetenschap de krachten en wordt geëxperimenteerd met alternatieve onderzoeksvormen waarbij inclusieve kennisvorming centraal staat. Onderzoeksonderwerp is het mentale welzijn van jongeren. Hoe zorgen we ervoor dat de kennis hierover – denk aan de ambtelijke proza en wetenschappelijke literatuur – beter aansluit bij de belevingswereld van jongeren? Dat kennis niet alleen over hen, maar met hen, geproduceerd wordt? En hoe kunnen theater en wetenschap elkaar hierin aanvullen? Dit doen we in drie wetenschappelijke theaterdialogen en drie podcastafleveringen. Dit project is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Amsterdam, Theater DEGASTEN en Pakhuis de Zwijger.

Dit programma gaat over
Dit programma is ontwikkeld door
Hila Masa
Allround programmamaker
In samenwerking met