NB Wegens omstandigheden verplaatst
Ontwerper Irma Boom geeft al ruim 35 jaar vorm aan het gedrukte woord. Haar focus is het ontwerpen van boeken. Irma heeft het maken van boeken tot een autonome kunst verheven waarvoor ze wordt geroemd als de Koningin van het Boek. Ze is niet alleen de ontwerper maar ook vaak de redacteur van een boekproject. Met het uithoudingsvermogen van een monnik wil ze niet alleen een concept maar alles tot in het kleinste detail doorgronden. Waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier. Thomas mag een meester op zijn eigen merites genoemd worden. Op 20 mei ontvangt moderator Jörgen Tjon A Fong deze meesterlijke ontwerper en deze radicaal leergierige monnik en stelt hen de vraag: wat is vandaag de dag de betekenis van het gedrukte, vormgegeven woord.
Irma Boom
Irma Boom (1960) is een boekenmaker, gevestigd in Amsterdam. Irma studeerde beeldende kunst en grafische vormgeving aan de AKI Kunstacademie in Enschede. Na haar afstuderen werkte ze vijf jaar bij de Staatsdrukkerij en Uitgeverij in Den Haag. In 1991 richtte zij Irma Boom Office op, dat nationaal en internationaal werkt in met name de culturele wereld. Boom is niet alleen de ontwerper van boeken, maar werkt ook als redacteur. Ze heeft meer dan 300 boeken gemaakt en staat bekend om haar artistieke autonomie binnen haar vakgebied. Haar gedurfde experimentele benadering van haar projecten daagt vaak de conventie van traditionele boeken uit, zowel in fysiek ontwerp als gedrukte inhoud. Ze werkte van 1990 tot 1996 aan het 2136 pagina’s tellende boek SHV Think Book 1996-1896 in opdracht van SHV Holdings in Utrecht. Het “denkboek” werd gepubliceerd in het Engels en Chinees.
Boom is sinds 1992 senior criticus aan de Yale University in de VS en geeft wereldwijd lezingen en workshops. Ze ontving vele prijzen voor haar boekontwerpen en was de jongste laureaat ooit die de prestigieuze Gutenbergprijs ontving voor haar complete oeuvre. Booms boeken bevinden zich onder andere in de permanente collectie van MoMA New York, Art Insitute Chicago, Vatican Library en Centre Pompidou in Parijs. De Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam verzamelt het complete oeuvre en archief van documenten in het zogenaamde The Living Archive. Boom ontving in 2014 de Johannes Vermeerprijs (de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten) uit handen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De jury prees Boom unaniem voor haar ongeëvenaarde prestaties op het gebied van grafische vormgeving. Boom heeft een eredoctoraat van het Royal College of Art in Londen voor haar onuitputtelijke bijdrage aan het boek.
Thomas Quartier
Thomas Quartier (1972) is Benedictijnermonnik in de Abdij Keizersberg in Leuven. Van daaruit is hij hoogleraar Rituele & Liturgische Studies aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de KU Leuven en medewerker van het Titus Brandsma Instituut. Ook is hij boekauteur, muzikant en performer. Onlangs verscheen: Blijven. Omarm wat op je pad komt (Adveniat 2022).
Als benedictijnermonnik en ritueel wetenschapper heeft Thomas Quartier al vanaf zijn studietijd iets met boeken, en dan vooral hoe ze gebruikt worden. De schrijf- en leesrituelen van monniken in scriptoria, kloosterkerken en monnikcellen hebben een lange traditie. Ze maken kloosters tot toekomstlaboratoria: oude stemmen tot leven wekken door nieuwe te laten klinken. Als hoogleraar aan de Radboud Universiteit onderzoekt Quartier rituelen: teksten, gebaren en symbolen die een geheel van zingeving vormen. Zijn specialisme zijn rituelen rond de dood en de kloosterlijke context. Talrijke publicaties in binnen en buitenland maken hem één van de experts op dit gebied – hij is de enige hoogleraar Liturgie in Nederland.
Dit jaar werd Thomas Quartier uitgeroepen tot Theoloog des Vaderlands. Een jaar lang is hij ambassadeur van de theologie. Door mediaoptredens, lezingen en teksten mengt Quartier zich in het maatschappelijke debat. Dat doet hij onder het motto Profetenstemmen. Hoe kunnen de stemmen van Jesaja, Elia, Deborah uit de Bijbel, nog altijd het meest gelezen boek ter wereld, relevant zijn voor vandaag? Performance en Schrift worden bij hem een radicaal geluid.