Changing times call for smart and creative entrepreneurship. For the first time, the Helsinki Fashion Week (HFW) – known as the only recognised sustainable fashion week – will go fully digital this year. Fifteen international sustainable designers have been selected to take part. How does that work, digital designing? Is this the future of fashion and what does this mean for designers and producers? Three entrepreneurs will share how they’ve changed their way of working in this digital era. With Evelyn Mora (creative director of the HFW), Tess van Zalinge (selected designer for the HWF), and Jana van den Bergen (innovation analyst at Fashion for Good).
Photos and video material by; Peter Stigter, Justine Leenarts en Nespresso
‘Het is niet meer verantwoord zo decadent met steeds maar weer nieuwe spullen om te gaan.’
Vogue China is vanwege het grote bereik (oplage 1,6 miljoen) de belangrijkste editie van de Voguefamilie. Reden: het land telt 400 miljoen modehongerige millennials die in 2024 goed zouden zijn voor veertig procent van de wereldwijde verkoop van alle luxegoederen. De Chinese Vogue lanceerde in 2016 Vogue Me, puur gericht op die millennialdoelgroep.
Hoofdredacteur van de Chinese Vogue ME, Angelica Cheung, vraagt zich af hoe hongerig die millennial in een postcoronatijdperk nog is naar luxe. Daarnaast beseft ze dat er te veel modeshows zijn, die allemaal gepaard gaan met veel reizen en onnodige CO2-uitstoot. “Dat zal zeker voer voor discussie zijn de komende tijd.”
Previously, many fashion companies specialising in virtual apparel created clothing for gaming avatars. But since the start of the coronavirus outbreak, major labels are seeing the value of taking a pixel-led approach to their work.
Kerry Murphy, founder of The Fabricant, sees a lot of opportunities in the digitalisation of fashion. However, this requires a real shift in mindset, like abandoning many traditional aspects of the fashion business. Instead of mingling at trade events, packing seats at fashion shows and relying on mannequins to attract mall shoppers, brands can embrace a strategy that is more reliant on digital technologies.
Hoewel de coronacrisis de hele kledingindustrie raakt, heeft vooral de fast fashion industrie het zwaar te verduren. Want ons online shopgedrag is dan wel in sneltreinvaart toegenomen, kleding shoppen staat niet bepaald hoog op onze prioriteitenlijst.
Article written by Fashion for Good on how digitalisation of fashion can be a promising area for innovation