Tijdens dit programma vragen we aandacht voor verzetsmuziek uit de slavernij-periode van Suriname en Curaçao. Om de bijdrage aan ons cultureel erfgoed eer aan te doen, maar ook om deze muziek als inspiratiebron te zien voor cultureel verzet in deze tijd. Wat lieten Inheemse en Afrikaanse tot slaaf gemaakten ons na? Hoe kunnen hun muzikale getuigenissen worden behouden én doorgegeven aan een volgende generatie? We gaan in gesprek met panelleden, allen uit de muzieksector die actief bezig met liederen of composities met een oorsprong in de slavernij periode. Samen met hen belichten we de geschiedenis van o.a. Tambú, Sambura, verborgen en gecodeerde teksten, specifieke ritmes en kenmerkende instrumenten. We staan stil bij de strijd tegen koloniale culturele onderdrukking en belichten manieren waardoor muziek en cultuur behouden zijn gebleven. Daarnaast komen de activiteiten van de panelleden om de muzikale verwoording van protest en verzet in de slavernij periode meer in de spotlight te zetten aan bod. Dit programma zal bestaan uit een paneldiscussie en audiovisuele fragmenten, afgewisseld met muzikale performances van de panelleden.
Over de sprekers
Vernon Chatlein is een veelzijdige componist en percussionist afkomstig van Curaçao. Al jaren doet hij gronding onderzoek naar materieel en immaterieel cultureel erfgoed van Afro-Caribische muziek en verhalen. Zijn focus is o.a. de Tambú. Vernon wil het genre populariseren en standaardiseren, terwijl de cultuur en de bijbehorende codes bewaard blijven. Door Tambú ook in hedendaagse ruimtes te brengen, wil hij haar niet alleen toegankelijk maken voor verschillende doelgroepen, maar ook de wereld iets bieden dat authentiek Curaçaos is en waar Curaçaoënaars trots op kunnen zijn. Het is zijn manier om de erfenis voort te zetten van de groten die voor hem kwamen.
Nadia Tilon is sociaal pedagoog, journalist, acteur en zangeres. Kort na de start van haar studie begon ze met acteren voor het Losontheater en zette dit voort bij de opvolger Toneelgroep Makandra. Nadia trad tot begin jaren ‘90 regelmatig op bij demonstraties, acties, manifestaties straatfestivals en bijeenkomsten. Ook is zij betrokken bij de film ‘Oema foe Sranan’, zowel bij het maken van originele film als bij de huidige heruitgave. De vele vragen over de soundtrack brachten Nadia er toe om de 3-delige podcast serie ‘Surinaamse Strijdliederen Jaren 70’ te maken.
Dwight Fransman is een Surinaamse muzikant die anderen wilt inspireren en kennis wil laten maken met de schoonheid en diversiteit van zowel Afro-Surinaamse (Kawina en Winti) als inheemse muziek (Sambura). Specifiek is het zijn missie om inheems cultureel erfgoed levend te houden en een brug te slaan tussen verschillende culturen door middel van muziek.
Sharda Balgobind is een diversiteitsadviseur met passie voor interculturele kunst. Sharda’s reis begon in Amsterdam Zuidoost, waar zij bijna een decennium werkte in de lokale interculturele art scene. Bij kunstcentrum CBK Zuidoost was zij naast communicatiemanager ook host en presentator van publieke programma’s als artisttalks voor stadsbrede events als Museumnacht Amsterdam, 24H en ArtAmsterdam. Ook werkte zij veel samen met onder andere het Amsterdam Museum, het Bijlmer Parktheater, OSCAM, Imagine IC, Thami Mnyele Foundation en New Metropolis. Voor New Metropolis Zuidoost was zij moderator in het programma ‘The making of…’ van het Nelson Mandela Monument in Amsterdam Zuidoost.