Tijdens Uncovering Creatives coveren we de verhalen van creatieve frontrunners. Onder leiding van onze moderatoren Jennifer Muntslag en Jörgen Tjon a Fong gaan we met onze gasten een uur lang in gesprek over makerschap, ondernemerschap, (creatieve) identiteit, en maatschappelijke thema’s. Deze keer met Rikkert van Huisstede en Gyor Moore.
Rikkert van Huisstede is theatermaker. Op 19 jarige leeftijd ging Rikkert mee op tournee met Herman van Veen en speelde in 7 voorstellingen. Op de muziektheaterschool speelde Rikkert met het begrip mannelijkheid en besloot Rikkert om jurken te gaan dragen op het podium. De jurk gebruikte hij als instrument om zich als mens te ontplooien. In 2019 startte Rikkert met het project Boys won’t be boys. Deze theaterhappening is een mix van professionele performers en ‘gewone mannen’ te zien die het begrip mannelijkheid ontleden door middel van woorden, dans en muziek. Inmiddels is het een movement waar 500 mensen bij zijn betrokken.
Gyor Moore is ontwerper. Als design activist zet hij zich onder andere in voor inclusiviteit, diversiteit en gelijkheid. Met zijn designstudio ondersteund Gyor merken en bedrijven bij het creëren van een groter bewustzijn op het vlak van inclusiviteit, diversiteit en gelijkheid in hun merkidentiteit, bedrijfsstrategie en producten. Met zijn studio maakt Gyor onder andere campagnes, illustraties, brand strategies & digital designs. Hij werkte al voor De Nationale Politie, Stedelijk Museum Amsterdam, Top Notch Music & Warsteiner. Daarnaast richtte Gyor Pride Radio op, een muziekplatform dat muziek en video’s streamt van enkel artiesten die zich identificeren als LHBTQ. Met Pride Radio wil Gyor queer iconen maken die daadwerkelijk queer zijn.