Tijdens Uncovering Creatives coveren we de verhalen van creatieve frontrunners. Onder leiding van onze moderatoren Jennifer Muntslag en Jörgen Tjon a Fong gaan we met onze gasten een uur lang in gesprek over makerschap, ondernemerschap, (creatieve) identiteit, en maatschappelijke thema’s. Deze keer met Martika Avalon de Sanders en Giorgio Toppin.
Martika Avalon de Sanders is fashion-portret fotograaf. Nadat ze de fotovakschool had afgerond is ze direct aan de slag gegaan als zelfstandig fotograaf. Door haar interesse in mode en mensen heeft ze zich ontwikkeld als fashion-portret fotograaf. In de afgelopen jaren maakte ze foto’s voor verschillende tijdschriften, modemerken en nationale en international artiesten en modellen. Haar fotografiestijl is strak, minimalistisch en kleurrijk. Naast mooie beelden schieten wil ze ook een verhaal vertellen met haar werk. Als creative director maakt Martika werk met een specifiek standpunt. Op het moment is Martika samen met Racky Westrik bezig met het ontwikkelen van een koffietafelboek Seat at the Table. Dit boek is een ode aan 25 zwarte creatieven die het culturele landschap van Nederland van vandaag vormgeven.
Giorgio Toppin richtte samen met zijn zus Onitcha Toppin het herenkleding bedrijf XHOSA op. Als creatief directeur laat hij zich inspireren door zijn culturele erfgoed en de omgeving waarin hij en zijn zus zijn opgegroeid. XHOSA streeft ernaar om de garderobe van mannen te diversifiëren en mannen aan te moedigen hun individualiteit te tonen door middel van cultuur, mode en innovatie in traditie. De kleding van XHOSA wordt gekenmerkt door de combinatie van ready-to-wear streetwear en couture. In 2019 ontving XHOSA een subsidie van het Stimuleringsfonds om een collectie, onderzoek en documentaire uit te brengen. Het resultaat is een documentaire over surinaams traditioneel ambachtelijk textiel vakmanschap en de collectie KABRA dat deze tradities combineert met grafische streetwear.