Een hele generatie ontwerpers is gevormd door een permanente staat van crisis. De financiële crisis is overgegaan in een groeiende sociale ongelijkheid en een wooncrisis. De klimaatcrisis is alleen maar nijpender geworden. En dan is er nu ook nog een gezondheidscrisis bij, waarvan we nog steeds niet weten hoe deze zich gaat ontwikkelen. Kortom, hoe wapent het aanstormende designtalent zich tegen deze maatschappelijke uitdagingen? Welke nieuwe technieken en inzichten ontwikkelen zij? En vooral: welke oplossingen dragen zij aan?

Due to the current Corona measures, this program can be viewed free & online via our LIVECAST. Reserve a spot to access the live broadcast of this program.

De co-host van deze avond is Janice Deul

Janice Deul is Neerlandicus en co-writer van Little Black Hair Book, een ode aan kroes en krulhaar. Met haar platform Diversity Rules maakt zij zich sterk voor meer diversiteit in mode en magazines.  Zij adviseerde de Amsterdamse Kunstraad en de Raad voor Cultuur en werkt aan een handboek over mode en inclusie. Ook was Janice co-curator van de tentoonstelling Voices of fashion‘ over zwarte couture, modellen en stijl, die vanaf februari 2021 te zien zal zijn in Centraal Museum Utrecht.

 

Dit programma is opgebouwd uit drie thema’s:

Ik en mijn praktijk

Jonge ontwerpers onderzoeken de grenzen van hun vakgebied en zoeken daarbij naar nieuwe instrumenten. Waarom zou een architect altijd een gebouw moeten ontwerpen? En waarom kan design geen performance zijn?

Audrey Large werd onderscheiden als Best Talent bij de Dutch Design Award tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vorige maand. Large is afgestudeerd aan de masteropleiding social design van de Design Academy Eindhoven (2017). Haar praktijk bevindt zich op het snijvlak van nieuwe technologie van beeldmanipulatie en 3D-printen en ambachtelijk vakmanschap. De materiële en de digitale manifestatie van haar werk zijn niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden, wat verwarring en verwondering oproept. Net echt, maar dan andersom: Audrey Large vergroot het artificiële zover uit dat je gaat twijfelen aan wat echt en wat nep is.

Roos Meerman studeerde in 20143 af aan ArtEZ in Arnhem Artez met een innovatieve toepassing van 3D-geprinte volumes die konden uitzetten. Met een wetenschappelijk team van medici onderzoekt zij of deze technologie onder meer kan worden toegepast bij stents in het menselijk lichaam.  Eerder ontwikkelde zij een interactieve muziekkussen en -wandpaneel voor mensen met dementie. Daarnaast werkt ze met Tom Kortbeek samen onder de naam Fillip Studios aan zowel onderzoekende als toegepaste projecten op het snijvlak van design, technologie en wetenschap. Roos Meerman won in 2016 de Bio Art & Design Award en werd in 2019 door de Volkskrant verkozen tot Designtalent van het Jaar.

 

Ik en de Wereld

Klimaat, robotisering, fake news  en surveillance capitalism  zorgen voor geopolitieke onrust. Ontwerptalent probeert grip op deze wereld te krijgen met onderzoekende of juist heel praktische maar altijd inventieve ontwerpen.

Martina Huynh studeerde in 2018 af aan de Design Academy Eindhoven met het Basic Income Café, een installatie waarop ze toegankelijke en originele manier de werking van het basisinkomen verbeelde. Inmiddels vormt ze met Jonas Althaus de ontwerpstudio Cream on Chrome dat zich buigt over maatschappelijke vraagstukken als vragen als: Wat is de impact van slimme technologieën, telefoons of (on)zichtbare stadsinfrastructuren op ons dagelijks leven? En: wat is de vernadere relatie die wij hebben met nieuwsmedia?

Irene Stracuzzi is grafisch vormgever en tentoonstellingsontwerper en richt zich op het vertalen van complexe data en geopolitieke ontwikkelingen naar toegankelijke ontwerpen. Daarbij zet zij design in als een cruciaal hulpmiddel om kennis toegankelijk en deelbaar te maken. Stracuzzi studeerde af aan de Design  Academy Eindhoven met een onderzoek naar de betwiste grenzen in de Noordelijke IJszee. Dit onderzoekende ontwerp kan als een metafoor voor hoezeer onze wereld – ook letterlijk – bepaald door juridische kaders, gegevensverzameling, grenspolitiek, natuurlijke hulpbronnen en klimaatverandering.

 

Ik en de Ander

Bij de jongste ontwerplichting staat niet langer persoonlijk succes voorop.

Vanuit hun eigen positie werken ze samen met en voor verschillende gemeenschappen. Want ontwerp gaat al lang niet meer over spullen maar over mensen.

Renee Mes heeft een cross-disciplinaire aanpak waarbij ze film en grafisch ontwerp combineert. Zij werkt daarbij vaak samen met queer people of colour en mensen met een biculturele achtergrond.  waarover zij zich buigt is de hetero-normatieve . Met het project A Queer Anthology – visual stories from a chosen family stelt ze hetero-normatieve kerngezin met vader, moeder, zoon en dochter ter discussie door in te zoomen op alternatieve families die zijn samengesteld uit mensen die geen bloedrelatie met elkaar hebben maar een levensstijl delen.

Gabriel Fontana is social designer en onderzoekt hoe in de alledaagse omgangsvormen conservatieve waarden worden bevestigd en machtsstructuren worden versterkt. Hij is de initiator van Multiform, een hulpmiddel dat ideeën over identiteit, gemeenschap en inclusie uitdaagt en onderzoekt door spellen voor sportklassen op scholen voor te stellen die een openheid en empathie genereren die later hun weg vinden in de bredere samenleving.

This event is developed by
In collaboration with
Program seriesDesign Digger Live

Talkshow over design van Nederlandse en internationale bodem.