Taboebrekend design in Pakhuis de Zwijger’s What’s Up?

VPRO's Nooit Meer Slapen bracht verslag uit tijdens What's Up? #93.
Reageer

Afgelopen week kwamen in Pakhuis de Zwijger verschillende ontwerpers samen die allemaal iets bedacht hebben om een maatschappelijk taboe te doorbreken. Tijdens de 93e editie van What’s Up? waren vier creatieve taboebrekers aan het woord over onder andere cannabis, kanker, de vrouwelijke tepel en de dood. Nooit Meer Slapen, het cultuurprogramma van  de VPRO, was er ook bij en bracht deze week verslag uit. Luister het programma hier terug:

Mitchel Diercks

Ontwerper en reclamemaker Mitchell Diercks bedacht stressverlagende cannabis-deodorant. Met de deostick wil Mitchell de positieve en de vooral onderbelichte medicinale eigenschappen van cannabis aan de man brengen. ‘Ik vind het interessant om thema’s op te zoeken waar mensen een bepaalde mening over hebben en daar de beeldvorming over te veranderen. Een op de vijf mensen ervaart dagelijks stress en CBD [Cannabidiol, bestandsdeel in cannabis, red.] kan dat verminderen. Als je stress hebt zweet je meer. Zou ik dat niet kunnen combineren door een deodorant te ontwikkelen die zowel je zweet als je stress weghaalt?’ De prototypes zijn af en getest. Hoewel het Mitchell meer om het verhaal gaat en het vragen om aandacht voor meer onderzoek naar de medicinale werking van cannabis en de wetgeving daarom heen, hoopt het de deodorant volgend jaar op de markt te brengen.

Luister in dit fragment vanaf 1:22:25 naar Mitchel Diercks tijdens Nooit meer slapen.

Lotte Rensen

Nadat haar beste vriend diagnose kanker kreeg en ze opmerkte hoe lastig het voor hem was hierover te praten en hoe lastig het voor anderen was om naar de gevolgen hiervan te vragen, ontwikkelde Lotte Rensen de zogenaamde Hand-in-handleiding, over hoe om te gaan met zieke mensen. ‘Mensen hebben het liever niet over kanker. Het moment dat iemand te horen krijgt dat hij kanker heeft is al lastig genoeg, maar het is ook voor anderen ook lastig om naar te vragen. Je kunt het je moeilijk voorstellen als je zelf op dat moment met hele andere dingen in het leven bezig bent.’ De Hand-in-handleiding is voornamelijk bedoeld voor de leeftijdsgroep van 18-35 jaar, om onbedoeld onhandige momenten te voorkomen en om echte gesprekken te kunnen voeren, aan de keukentafel in plaats van online. Op dit moment vullen zo’n vijftien mensen per dag het boekje in om te verspreiden onder hun vrienden. Lotte hoopt dat meer mensen hun weg weten te vinden naar de website om vervolgens zo snel mogelijk weer offline te gaan en echt contact te maken met de mensen die hen lief hebben.

Luister in dit fragment vanaf 1:42:27 naar Lotte Rensen tijdens Nooit meer slapen.

Claire van der Mee

De conservatieve regels op verschillende social media platform rondom het publiceren van naakt zijn berucht. Claire van der Mee maakt er met haar Instagram account nipnipslip een sport van om zoveel mogelijk vrouwentepels te plaatsen, zonder ooit gecensureerd te worden. ‘Nipnipslip is een Internet experiment waarbij ik de community guidelines – die in dit geval Instagram heeft – onderzoek door foto’s te plaatsen waarvan ik het idee heb dat die niet zouden mogen, maar doordat ik het lichaamsdeel uit z’n context haal ik toch een manier vind dat het op het Internet mag blijven.’ Onder druk van wereldwijd gebruikte hashtags als #freethenipple en #brelfie [breastfeeding selfie, red.] zijn de regels inmiddels versoepeld voor bijvoorbeeld foto’s van moeder die borstvoeding geven of borstkanker survivors, maar we hebben nog een lange weg te gaan. ‘Het taboe op de vrouwentepel is nogal arbitrair. Vroeger mochten ontblote enkels ook niet. We zijn zo gewend geraakt aan wat we wel en niet mogen zien. Maar hoe meer we iets zien, hoe normaler het wordt.’

Luister in dit fragment vanaf 1:46:20 naar Claire van der Mee tijdens Nooit meer slapen.

Michael van Bergen

Architect Michael van Bergen wil met zijn gebouw Nieuw Leven voor de Dood het taboe rondom de dood doorbreken en mensen stimuleren om op een eigentijdse manier met de dood om te gaan. Vroeger was het overlijden van een persoon veel meer een ‘gemeenschapsding’. De timmerman timmerde de kist, de bakker zorgde voor de koffietafel, de buren droegen samen de overledene door de straat naar de kerk. De plek waar we ook bruiloften en geboortes vierden. Dat zijn we verloren nu we afscheid van onze geliefden nemen in sobere uitvaartlocaties. ‘Hoe kunnen we een gebouw bedenken binnen onze maatschappij, maar ook letterlijk in de stad, waar het leven en de dood weer samenkomen? Hoe verbind je die twee weer met elkaar? Niet meer door religie, maar door andere dingen. We onderschatten hoeveel een ruimte kan toevoegen op het moment dat je kwetsbaar bent.’ We hebben de dood letterlijk weggeschoven uit ons leven, terwijl het volgens Michael juist iets kan toevoegen. ‘De dood werkt relativerend. Dat je jezelf even afvraagt: waar gaat het leven nu écht om?’

Luister in dit fragment vanaf 1:46:23 naar Michael van Bergen tijdens Nooit meer slapen.

Radiointerviews door Emmie Kollau, VPRO. De live talkshow What’s Up? wordt geprogrammeerd door Pakhuis de Zwijger, waarin we het beste dat Amsterdam in huis heeft aan creatie en innovatie ontvangen. Van mode en industriële vormgeving tot film en fotografie; van reclame en muziek tot architectuur, grafisch ontwerp en gaming. Jonge honden en oude rotten uit de creatieve industrie vertellen over bijzondere projecten en showen hun actuele opdrachten, iedere editie rondom een ander thema.

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door: