Creatieve Industrie

Wrap it up

Van inhoud naar looks: over het verhaal achter de verpakking. Met o.a. De Bouillon Bar, VanBlend/Bloomon en PROUDdesign/NADA.
maandag 27 mrt, 20.00
ma 27 mrt, 20.00
Expo
Reageer

Tijdens Local Goods College kijken we met lokale makers naar het verhaal achter hun producten. Specifieke onderwerpen als branding, verkoopkanalen en financiering komen aan bod. Deze negende editie praten we met makers en designers over verpakkingen. Een strikje, een strak label of toch een kartonnen doos; het dient als beschermlaag, maar het oog wil ook wat én het moet niet schadelijk zijn voor het milieu. Hoe combineer je inhoud, functie en vorm?

De Bouillon Bar

Op bezoek bij oma was het vaste prik: huisgemaakte bouillon. Deze authentieke manier van bouillon trekken zijn we uit het oog verloren, maar gelukkig is daar De Bouillon Bar. Hier geen dubieuze E-nummers of chemische poeders, maar vers gemaakte bouillon (kip, wild, rund en langoustine) door chefs Paul Fluks en Isaac van Elden. Lekker en de ultieme health-kick. Niet alleen goed voor elk gerecht dat je keuken uit komt, maar ook te drinken als warme drank en af te halen bij Quartier Putain. Een bouillon trekken lijkt makkelijk, maar álles moet op het label. Van houdbaarheid tot de Europese en nationale wet-en regelgeving. Hoe verpak je een versproduct zodat het lang(er) houdbaar blijft?

Bouillon bar

VanBlend / Bloomon

Wat kan Design Thinking betekenen voor jouw bedrijf? Productdesigners Tyler van Gelder en Sander Kuin pasten dit toe bij Bloomon, een online service waar je periodiek een mooi boeket bloemen bij je thuis kan laten bezorgen. De bloemenservice wilde graag een innovatieve verpakking ontwerpen die rekening houdt met customer experience, procesoptimalisatie én het milieu. De uitkomst was een bloemen wrap ontwerp dat de functie heeft van een verpakking en de ervaring van een cadeautje. De bloemen komen goed beschermd aan bij de klant en het inpakken scheelde ook nog eens in kosten, zowel in tijd als geld. Een goed voorbeeld van hoe research en klantgedreven ontwerp leiden tot een mooie case: hoe zag het proces van opgave naar uiteindelijk ontwerp eruit?

Bloomon

PROUDdesign / NADA

Deze maand won PROUDdesign de NL Packaging Award in de categorie Food Houdbaar voor NADA Nothing Added: gezonde (fruit-) snackproducten waar – buiten een vleugje liefde – nada, nothing, niente, he-le-maal niets is toegevoegd. PROUDdesign is een klein designbureau met grote ambities, gespecialiseerd in packaging design en brand design. Ze maken merken meer waard met design en wonnen daar al verschillende awards mee. Voor NADA ontwikkelden ze een totaalconcept, waaronder de naam, logo, merkstijl en verpakking. ‘Binnen de categorie breekt het met bestaande codes en geeft het dit nieuwe merk direct eigenheid’, viel te lezen in het rapport van de jury. Steven de Cleen van PROUDdesign en NADA ondernemer Taco Schepers vertellen over de ontwikkeling van het merk en de bijbehorende opmaak en vormgeving.

NADA nothing added-3

 

maandag 27 mrt, 20.00
Expo
Deze 47 mensen waren aanwezig